Kim undrer sig: Hvad mener Vallensbæk, Brøndby og Hvidovre om dumping af slam i Køge Bugt?

Flere kystkommuner er gået sammen om at kritisere, at der dumpes slam i Køge Bugt. Men Vallensbæk, Brøndby og Hvidovre har indtil nu været tavse.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Det hollandske graveskib Ajax R i aktion få kilometer ud fra København. Det er et af de skibe, der skal grave slam op, som senere dumpes i Køge Bugt. Manøvren er en del af arbejdet med den kommende ø Lynetteholm.
Foto: Sebastian Holm/ TV 2 Lorry

Nu er de første kubikmeter slam smidt i Køge Bugt i forbindelse med etableringen af den kunstige ø Lynetteholm. 

Det sker på trods af massiv modstand fra flere kystkommuner og de svenske myndigheder.

Det har fået Kim fra Brøndby Strand til at undre sig:

"Hvordan forholder Vallensbæk, Brøndby og Hvidovre kommuner sig til dumpning af slam i Køgebugt?," skriver han til vores Spørg Os-redaktion, og uddyber:

"Vi hører kun Køge og andre kommuner ytre sig kritisk. Jeg finder det meget mærkværdigt, at så stor en potentiel miljøskandale ikke har alle Køge Bugt kommuners højeste prioritet."

Vi har undersøgt sagen!

Følg med på Spørg Os-siden

  • Se, hvad vi allerede har svaret på
  • Stem på ugens udvalgte spørgsmål
  • Skriv dit eget spørgsmål, der kan undersøges journalistisk
  • Kom ind på siden her

To millioner kubikmeter

I forbindelse med etableringen af den kunstige ø Lynetteholm skal der graves cirka to millioner kubikmeter havbundsmateriale - såkaldt gytje - op fra Københavns Havn, sejles væk og dumpes i Køge Bugt.

Ishøj, Greve, Solrød, Køge og Stevns Kommune har indgået en alliance, da de er bekymrede for, om gytjen er forurenet i en sådan grad, at det vil skade havmiljøet. 

Hvor meget er to millioner kubikmeter gytje?

Det svarer til mere end 60.000 standard 20 fods containere fyldt til randen.

TV 2 Lorry kunne i december fortælle, at både svenske myndigheder og flere danske kommuner langs kysten ved Køge Bugt er kritiske overfor projektet.

By & Havn forsikrer

By & Havn forsikrer, at de har lavet et grundigt baggrundsmateriale, og at der ikke vil være skadelige virkninger ved projektet. Flere kommuner føler sig dog bekymrede over den miljømæssige påvirkning, som gytjen kan have for havmiljøet.

- Vi har haft en god og konstruktiv dialog med både de danske og svenske myndigheder, samt repræsentanter for kommunerne langs Køge Bugt. På den baggrund har vi drøftet, hvordan klapningen skal foregå, hvordan den skal overvåges og hvilke kriterier, der skal stilles for at sikre, at klapningen foregår i overensstemmelse med anlægsloven, siger Ingvar Sejr Hansen, der er udviklingsdirektør i By & Havn.

Efterlyser flere miljøundersøgelser

Borgmester i Vallensbæk Kommune, Henrik Rasmussen (K), mener, at der burde være foretaget flere undersøgelser, inden arbejdet gik i gang:

- Jeg er forundret, og fortørnet over den måde, bygherrerne håndterer projektet på, siger han. 

Borgmesteren husker, hvor lang tid det tog at lave miljøundersøgelser, da Øresundbroen skulle etableres, og undrer sig over at dumpningen af slam er begyndt så hurtigt.

Henrik Rasmussen peger ikke på By & Havn som det sorte får:

- De har en anlægslov, som de med rette følger. Men regeringen og Københavns Kommune har presset på for et økonomisk projekt og ikke et klimavenligt projekt, siger han.

Borgmesteren er dog positivt stemt for at indgå i en alliance med de andre kystkommuner.

- Vi har kæmpet den samme kamp på hver vores side af regionsgrænsen. Men det er kun dejligt, at man også får syn på sagen længere væk fra København. Det er dog ærgerligt, at man skal helt derud, hvor det får konsekvenser, før der sker noget, siger han. 

Klappladserne i Køge Bugt hedder KBH Nordhavn A og KBH Nordhavn B. By & Havn har tidligere brugt dem i forbindelse med udvidelsen af Nordhavn.
Foto: By & Havn

''Der må findes en bedre løsning''

Dumpingen møder også kritik i Hvidovre hos den nytiltrådte borgmester, Anders Wolf Andresen (SF):

- Grundlæggende synes jeg, at klapningen ikke er en god miljømæssig løsning. Jeg mener, man ikke skal dumpe slam på den måde, hvis der er noget i havbundmaterialet, der kan være skadeligt for havmiljøet, siger han.

- Det skal gøres miljømæssigt forsvarligt, og når projektet først skal stå færdigt i 2070, burde der være tid til at finde en bedre løsning.

Klapning

  • Klapning er, når man graver havbund fra havne og sejlrender op, og dumper det på havet

  • Navnet ”klapning” kommer af, at opgaven med at flytte og dumpe det opgravede materiale sker med et specialskib, der har klapper i bunden 

  • Dumpningen sker altid på en klapplads, som er godkendt af Miljøstyrelsen


Kilde: Miljøstyrelsen

Borgmesteren i Hvidovre oplever også bekymring blandt borgerne i kommunen.

Han mener ikke at være blevet inviteret ind i alliancen med Ishøj, Greve, Solrød, Køge og Stevns Kommune, men indgår gerne i dialog med de parter, der er interesserede.

- Jeg kommer til at holde øje med udviklingen, og hvis jeg bliver inviteret til at indgå i en dialog med de andre kommuner, vil jeg gøre det, siger Anders Wolf Andresen. 

Vil passe på stranden

I Brøndby er borgmester Kent Max Magelund (A) overrasket over at høre om alliancen mellem de fem kystkommuner, men vil også gerne være med i et samarbejde langs kysten. 

By & Havns forsikringer om, at etableringen af Lynetteholm ikke vil skade havmiljøet, køber borgmesteren ikke. 

- Jeg er meget kritisk overfor det, og jeg er ikke overbevist. Der skal virkelig være et bevis for at vores strand og miljø holder stik, siger han. 

Lynetteholm er ikke borgermester Kent Max Magelunds eneste bekymring langs kysten. Naboen Hvidovre Kommune foruroliger også ved at planlægge et nyt, stort erhvervsområde  kaldet Holmene på ni kunstige øer i vandet ud for Avedøvre Holme.

Området vil blive på 3,1 mio. kvadratmetre med plads til omkring 380 nye virksomheder. Ifølge planen skal Holmene at stå færdigt i 2045, men første spadestik forventes at blive taget i 2025. 

Borgmesteren ser gerne en grundig undersøgelse af miljøkonsekvenserne med hensyn til både Lynetteholm og Holmene:

- Vi føler lidt, der er blevet sprunget over os. Men Københavns Kommune er storebror i de her sammenhænge, så det er ikke sikkert, at det får en betydning, hvad vi mener, siger Kent Max Magelund.

Borgmesteren fortæller, at Brøndby Kommune i de kommende måneder vil afholde møder om Lynetteholm.

Tak til Kim for spørgsmålet!

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

FCN besejrer topholdet AGF hjemme i Farum

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Superligaens tophold AGF satte tre point til, da holdet fredag aften var på besøg på Right To Dream Park i Farum mod FC Nordsjælland.

Kampen endte 1-0 til hjemmeholdet, efter at Milan Iloski var først over en returbold i kampens overtid og scorede kampens afgørende mål.

FC Nordsjælland rykker med sejren op på fjerdepladsen og er kun ét point efter den førende trio bestående AGF,FC København og FC Midtjylland.

Link kopieret!

Topchef fik mere end tre millioner i fratrædelsesaftale

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Da den tidligere topchef i Hillerød Kommune Lars Mørk i september fratrådte sin direktørstilling i kommunen, kunne han tage 3,3 millioner kroner med sig i fratrædelsesgave.

Det viser en aktindsigt Ekstra Bladet har fået. Ifølge Hillerød Kommune var fratrædelsen et udtryk for et ønske om "en ny profil" på posten.

Link kopieret!

Motorvej lukkes helt på grund af glat føre - lastbiler skal bjærges

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Helsingørmotorvejen spærres i sydgående retning mellem 7 Kokkedal og 10 Hørsholm S på grund af flere uheld på strækningen og det glatte føre, hvor flere busser er havareret.

Der er kødannelser på strækningen, og der forventes først normal trafik sidst på aftenen.

Klokken 21 lyder meldingen fra P4 Trafik, at motorvejen fortsat er spærret, indtil vejhjælp forsøger at få fjernet de lastbiler, som ikke kan komme over bakken.

De er endnu ingen tidshorisont for åbningen. Det forventes dog at være senere i aften.

Link kopieret!

Dansker hyldes på Empire State Building

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Empire State Building lyser fredag op i rød-hvide farver. Det sker, efter at danske Victoria Kjær Theilvig tidligere på ugen vandt Miss Universe-konkurrencen. Det fremgår af bygningens hjemmeside.

Link kopieret!

Politi efterlyser 16-årig: Har du set Josefine?

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Midt- og Vestsjællands Politi efterlyser fredag aften 16-årige Josefine, som er forsvundet fra sit bosted.

Politikredsen opfordrer samtidig til at man kontakter politiet via 114, hvis man ser hende.

"Vi vil gerne høre fra hende eller om hende", lyder det fra politiet.

Link kopieret!

Hurtigst udsolgt i Europa: Ironman i København slår rekord

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Ironman Copenhagen 2025 melder udsolgt og er den hurtigst udsolgte ironman-stævne i Europa i år.

Det fremgår af en pressemeddelelse fredag aften.

Her udtaler Jacob Nørgaard, som er landechef for Ironman Danmark, at "det er fantastisk, at vi allerede nu kan melde udsolgt til Ironman Copenhagen 2025".

- Interessen har været overvældende, og vi ser frem til at skabe en kæmpe fest i hjertet af København, siger han i pressemeddelelsen.

Ironman i København vil blive afholdt 17. august næste år. 3200 atleter fra mere end 78 lande har tilmeldt sig.

Det fremgår desuden af pressemeddelelsen, at Ironman Copenhagen 2025 er blevet udsolgt 165 dage hurtigere end 2024-udgaven.

/ritzau/

Link kopieret!

Falck har "mandet godt op" i vintervejret

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Der har været travlhed hos Falck gennem hele dagen – og i hele landet.

Det oplyser driftsleder i Falck Robin Henriksen til TV 2.

Falck har assisteret ved godt 150 fritrækninger, hvor bilister for eksempel er endt i en grøft eller ikke har kunnet forcere en bakke.

I morges var Falck kaldt ud til mere end 300 tilfælde, hvor biler ikke kunne starte på grund af kulden, mens det har assisteret ved lige under 60 uheld.

Sneen falder fortsat, særligt i Nordsjælland, og det betyder, at der er "mandet godt op" på mandskab i forhold til en normal fredag aften.

Link kopieret!

Biler kan ikke sætte i gang på sneglat motorvej

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Problemerne på Helsingørmotorvejen fredag eftermiddag er endnu ikke forbi.

For selvom vejhjælp er ude for at hjælpe strandede biler videre, kan mange fortsat ikke sætte i gang op ad bakkerne. Det skriver DR P4 Trafik.

Det har blandt andet den umiddelbare konsekvens, at Hørsholm by er presset af trafik, da mange søger udenom motorvejen.

Ifølge P4 Trafik er meldingen her dog, at flere biler ikke kan komme videre fra rundkørslerne på grund af det glatte føre.

Det er særligt i sydgående retning, at problemerne hober sig op.

Link kopieret!

Vej ryddet efter uheld - men køen har vokset sig enorm

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Isterødvejen var spærret i begge retninger som følge af et uheld på strækningen.

Der er nu ryddet op efter uheldet, men køen er fortsat massiv, beretter DR.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google