Københavnsk metro bliver ulideligt varm om sommeren: Hvorfor er der ingen aircondition?
Hvorfor er der ikke aircondition i metroen i København, fristes man til at spørge om i sommervarmen. Ifølge Metroselskabet er svaret enkelt.
Når sommersolen rigtig brager igennem, så kan det være en varm og fugtig affære at begive sig fra A til B med metroen.
Den københavnske metro har i flere år været kritiseret for at kunne blive svedende varm, men hvordan kan det egentlig være, at vi ikke kan sikre udholdelige temperaturer hen over sommeren?
Det undrer René sig over, og derfor har han skrevet et spørgsmål til vores Spørg Os-redaktion:
- Kan man ikke ret simpelt og billigt lave noget luft-flow i metroen, så man ikke smelter, når solen skinner?
For at svare på det har TV 2 Kosmopol kontaktet Metroselskabet. Her lyder svaret, at man allerede har et ventilationssystem, der sikrer behagelige temperaturer året rundt.
- Ventilationssystemet i metrotogene følger normer og standarder på området og svarer til, hvad man har installeret i tilsvarende togsystemer i udlandet. Luften udskiftes op til 40 gange i timen afhængig af udetemperaturen, oplyser Metroselskabet i et skriftligt svar til TV 2 Kosmopol.
Påvirk vores journalistik
Spørg Os er en del af TV 2 Kosmopols konstante fokus på at række ud i sendeområdet og invitere alle interesserede ind i vores journalistiske fællesskab
Fortæl os, hvad du savner svar på, så vi kan lave journalistik, der betyder noget for dig og andre, der bor og arbejder i hovedstadsområdet
Deltag i ugens afstemning og vær med til at bestemme, hvilket spørgsmål, vi skal kaste os over næste gang. Du finder begge muligheder her i artiklen
I sommeren 2017 og året efter i 2018 fik Metroselskabet en masse klager fra passagerer, der ikke kunne holde den ulidelige varme ud, når de rejste med metroen. I en udsendelse fra 2018 blev vores reporter udstyret med et termometer, der nåede op over 30 grader i metroen.
Metroselskabet oplyser dog, at de siden hedebølgen i 2018 har opgraderet det system, der styrer ventilationen, så man lettere kan øge luftudskiftningen på varme dage.
- Dette forbedrer således kundeoplevelsen og reducerer det ubehag, som nogen kunder oplever, når det er varmt, og der er mange kunder i toget, oplyser Metroselskabet.
Se indslaget fra 2018, hvor vores reporter er taget en tur i metroenmetroen med et termometer.
(Artiklen fortsætter efter videoen.)
Det er især strækningerne over jorden på M1 og M2, hvor metroen bliver ramt af det direkte sollys, der bliver varme.
År efter år er der problemer
Ifølge Metroselskabet skulle problemet altså være forbedret. I sommeren 2019 var der dog også problemer med varme metrotog, som dengang blev forklaret som ”problemer med en række komponenter”.
Om det var løst i 2020 er svært at vide, da sommeren både var halvkold samtidig med at corona holdt de fleste passagerer væk. Men også i 2021 og 2022 var der problemer med temperaturen.
Metroselskabet er da også opmærksom på, at der bliver meget varmt i metroen, når vi når de højeste sommertemperaturer.
På særlig varme sommerdage har man derfor – belært af hedebølgen – implementeret følgende tiltag:
At metrostewards er fordelt på stationerne, så de hurtigt kan nå frem til eventuelt strandede tog og hjælpe passagererne ud af toget inden for 10 minutter.
Desuden har stewarderne en skærpet opmærksomhed på kundernes velbefindende, herunder gravide, ældre og børn.
Endelig er der fokus på, at tog uden for tunnelerne, der afventer at blive sat i drift, så vidt muligt kun sættes i dvale, så der stadig er ventilation kørende, og luften i toget dermed er bedre, når det igen sættes i drift.
Men det er alt sammen nogle meget lavpraktiske løsninger. Hvorfor er det ikke, at vi bare får et airconditionanlæg i metroen, der kan køle os ned?
Derfor er der ingen aircondition
Metroselskabet regner med, at der cirka vil være 5-15 dage om året, hvor temperaturen er så høj i København, at et airconditionanlæg vil være relevant.
Men anlægget ville stadig skulle transporteres rundt med toget resten af året, og det vil betyde, at der skal bruges en masse energi på det – udover energiforbruget på de sommerdage, hvor der rent faktisk er brug for det.
Det vil både være dyrt i drift og dårligt for miljøet.
- Vi er naturligvis helt med på, at varmen ganske få dage om året kan gøre turen mindre behagelig for passagererne. De fleste passagerer opholder sig dog relativt kort tid i metroen, og kombineret med det overvejende kølige danske vejr har det været medvirkende til, at aircondition er fravalgt i metroen, lyder det fra selskabet.
Metroen er simpelthen designet uden aircondition, fordi det klimanlæg øger energiforbruget væsentligt.
Tak til René for spørgsmålet!
Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så stil dit spørgsmål i boksen nedenunder: