Københavnsk metro bliver ulideligt varm om sommeren: Hvorfor er der ingen aircondition?

Hvorfor er der ikke aircondition i metroen i København, fristes man til at spørge om i sommervarmen. Ifølge Metroselskabet er svaret enkelt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Arkivfoto: Metroselskabet regner med, at der cirka vil være 5-15 dage om året, hvor temperaturen er så høj i København, at et airconditionanlæg vil være relevant.
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Når sommersolen rigtig brager igennem, så kan det være en varm og fugtig affære at begive sig fra A til B med metroen.

Den københavnske metro har i flere år været kritiseret for at kunne blive svedende varm, men hvordan kan det egentlig være, at vi ikke kan sikre udholdelige temperaturer hen over sommeren?

Det undrer René sig over, og derfor har han skrevet et spørgsmål til vores Spørg Os-redaktion:

- Kan man ikke ret simpelt og billigt lave noget luft-flow i metroen, så man ikke smelter, når solen skinner?

For at svare på det har TV 2 Kosmopol kontaktet Metroselskabet. Her lyder svaret, at man allerede har et ventilationssystem, der sikrer behagelige temperaturer året rundt.

Luften udskiftes op til 40 gange i timen

— Metroselskabet

- Ventilationssystemet i metrotogene følger normer og standarder på området og svarer til, hvad man har installeret i tilsvarende togsystemer i udlandet. Luften udskiftes op til 40 gange i timen afhængig af udetemperaturen, oplyser Metroselskabet i et skriftligt svar til TV 2 Kosmopol.

Påvirk vores journalistik

  • Spørg Os er en del af TV 2 Kosmopols konstante fokus på at række ud i sendeområdet og invitere alle interesserede ind i vores journalistiske fællesskab

  • Fortæl os, hvad du savner svar på, så vi kan lave journalistik, der betyder noget for dig og andre, der bor og arbejder i hovedstadsområdet

  • Deltag i ugens afstemning og vær med til at bestemme, hvilket spørgsmål, vi skal kaste os over næste gang. Du finder begge muligheder her i artiklen

I sommeren 2017 og året efter i 2018 fik Metroselskabet en masse klager fra passagerer, der ikke kunne holde den ulidelige varme ud, når de rejste med metroen. I en udsendelse fra 2018 blev vores reporter udstyret med et termometer, der nåede op over 30 grader i metroen.

Metroselskabet oplyser dog, at de siden hedebølgen i 2018 har opgraderet det system, der styrer ventilationen, så man lettere kan øge luftudskiftningen på varme dage.

- Dette forbedrer således kundeoplevelsen og reducerer det ubehag, som nogen kunder oplever, når det er varmt, og der er mange kunder i toget, oplyser Metroselskabet.

Se indslaget fra 2018, hvor vores reporter er taget en tur i metroenmetroen med et termometer. 

(Artiklen fortsætter efter videoen.)

Passagererne i den københavnske metro er ved at smelte i hedebølgen. I dag tog Metroselskabet konsekvensen og delte vand ud til metropassagerer fra lufthavnen.

Det er især strækningerne over jorden på M1 og M2, hvor metroen bliver ramt af det direkte sollys, der bliver varme.

År efter år er der problemer

Ifølge Metroselskabet skulle problemet altså være forbedret. I sommeren 2019 var der dog også problemer med varme metrotog, som dengang blev forklaret som ”problemer med en række komponenter”.

Om det var løst i 2020 er svært at vide, da sommeren både var halvkold samtidig med at corona holdt de fleste passagerer væk. Men også i 2021 og 2022  var der problemer med temperaturen.

Vi er naturligvis med på, at varmen få dage om året kan gøre turen mindre behagelig for passagererne

— Metroselskabet

Metroselskabet er da også opmærksom på, at der bliver meget varmt i metroen, når vi når de højeste sommertemperaturer.

På særlig varme sommerdage har man derfor – belært af hedebølgen – implementeret følgende tiltag:

  • At metrostewards er fordelt på stationerne, så de hurtigt kan nå frem til eventuelt strandede tog og hjælpe passagererne ud af toget inden for 10 minutter.

  • Desuden har stewarderne en skærpet opmærksomhed på kundernes velbefindende, herunder gravide, ældre og børn.

  • Endelig er der fokus på, at tog uden for tunnelerne, der afventer at blive sat i drift, så vidt muligt kun sættes i dvale, så der stadig er ventilation kørende, og luften i toget dermed er bedre, når det igen sættes i drift.

Men det er alt sammen nogle meget lavpraktiske løsninger. Hvorfor er det ikke, at vi bare får et airconditionanlæg i metroen, der kan køle os ned?

Derfor er der ingen aircondition

Metroselskabet regner med, at der cirka vil være 5-15 dage om året, hvor temperaturen er så høj i København, at et airconditionanlæg vil være relevant.

Det kølige danske vejr har det været medvirkende til, at aircondition er fravalgt i metroen

— Metroselskabet

Men anlægget ville stadig skulle transporteres rundt med toget resten af året, og det vil betyde, at der skal bruges en masse energi på det – udover energiforbruget på de sommerdage, hvor der rent faktisk er brug for det.

Det vil både være dyrt i drift og dårligt for miljøet.

- Vi er naturligvis helt med på, at varmen ganske få dage om året kan gøre turen mindre behagelig for passagererne. De fleste passagerer opholder sig dog relativt kort tid i metroen, og kombineret med det overvejende kølige danske vejr har det været medvirkende til, at aircondition er fravalgt i metroen, lyder det fra selskabet.

Metroen er simpelthen designet uden aircondition, fordi det klimanlæg øger energiforbruget væsentligt.

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Tak til René for spørgsmålet!

Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så stil dit spørgsmål i boksen nedenunder:

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Rekordmange bliver gift på Københavns Rådhus

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

I år har der været rekordmange vielser på Københavns Rådhus. Det skriver DR.

I løbet af 2024 er 7.947 par blevet viet, mens det i 2021 var 6.091 par.

Det er især udenlandske vielser, der trækker tallet op, skriver mediet.

- Mange steder i Europa er det lidt mere bureaukratisk, når man skal giftes. Men her i Danmark går det noget lettere. Alt er digitalt, og vi plejer at sige, at det hele kan klares inden for fem dage, siger Anders Reinholdt Jonsson, pressechef i Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune, til DR.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Uheld på Storebæltsbroen påvirker juletrafikken

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

Der er sket et uheld på Storebæltsbroen i retning mod Sjælland midt på lavbroen, skriver P4 Trafik.

Der skulle holde tre biler i det højre spor, og vejhjælp er på vej.

Det betyder også, at trafikken på broen er tæt frem mod uheldet.

Uheldet sker i det tidsrum, hvor trafikken på landets veje er mest travl. Det er den mellem klokken 11 og 15.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Hold afstand - kraftig brand i rækkehus

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

Politi og brandvæsen er 2. juledag til stede ved en brand på Hårlev Bygade i Hårlev på Stevns.

- Giv plads til udrykningskøretøjer og hold afstand til indsatsen, skriver Midt- og Vestsjællands Politi på X.

Opdatering: Branden er slukket, og politiet skal undersøge stedet for at finde frem til brandårsagen.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Journalisten Jens Olaf Jersild er død

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

Den kendte journalist Jens Olaf Jersild er død. Han blev 65 år. Det oplyser familien til Ritzau.

Jens Olaf Jersild var kendt som en dygtig, debatskabende og markant journalist gennem årtier.

Jens Olaf Jersild, der var søn af reklamedirektør Morten Jersild og dennes hustru, Else Trein Dirchsen Jersild, blev født i 1959 i det indre København og blev med tiden storebroderen i en søskendeflok på tre.

Han gik på Krebs’ Skole, blev nysproglig student fra N. Zahles Gymnasium og vidste i en meget tidlig alder, inspireret af Watergate-affæren, at han ville være journalist.

Jersild blev uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 1982 som 23-årig og var derefter ansat på Berlingske Tidende. Herfra kom han i 1984 til DR som programmedarbejder på TV-Avisen og tv.

Senere kom han med i DR TV's Dokumentargruppe og blev vært for programmerne "Profilen" og "Rapporten" og i 2003 vært og redaktør på "Dilemma".

Siden skiftede han til "den kloge" lillebrorkanal DR2 med en række andre programmer, blandt andet "Jersild & Spin" fra 2005 og "Jersild Live" 2008-2012.

Jens Olaf Jersild stoppede efter 34 år i DR i 2018 i forbindelse med en omstruktureringsrunde, og i årene efter fordybede han sig i flere andre projekter.

Jens Olaf Jersild, der var hjertesyg, sov uventet ind kort før jul. Han efterlader sig sønnen August.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Rekordmange dage med strømpris under nul kroner i 2024

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

Grøn energi som sol- og vindenergi har betydet, at danske elkunder har kunnet glæde sig over et rekordhøjt antal dage, hvor strømprisen har været under nul kroner.

Det viser en opgørelse lavet af energiselskabet NRGi og forsikringsselskabet Gjensidige.

Begge elprisområder i Danmark - Vestdanmark og Østdanmark - oplevede flere timer med negative elpriser i 2024.

I Østdanmark har der været 275 timer, hvilket er 19 procent flere end de 231 timer i 2023.

I Vestdanmark har der været 371 timer, en stigning på 32 procent fra 281 timer i 2023.

Det er særligt kunder med en variabel elaftale, der har fordel af de negative elpriser.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Travl dag i vente på vejene

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

Der forventes julepres på vejene 2. juledag. Især fra Kolding mod København vil der være øget travlhed, oplyser Vejdirektoratet i følge Ritzau.

Især i tidsrummet mellem 11 og 15, vil der være ekstra pres på.

- Det er hovedsageligt på den fynske motorvej E20 og så hen over Vestmotorvejen, altså fra Koldingområdet mod København, at vi forventer flest trafikanter, siger Lasse Andersen, der er vagthavende i Vejdirektoratet.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Det lune vejr fortsætter

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

Det er sjældent, at to dage er ens, men når det kommer til vejret, så vil 2. juledags vejr opføre sig præcis som i går, skriver DMI på X.

Temperaturerne når op omkring 8 grader, og der vil være en grå og tung dyne at skyer på himlen, dis eller tåge tilsat lidt småregn ind i mellem.

Med andre ord fint vejr til indendørs hygge, eller hvis du skal sidde bag rattet på vej hjem fra jul.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Kvindelig fodboldprofil var på flugt fra Iran. Nu er hun fængslet i København

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

Den kvindelige, iranske fodbolddommer Mahsa Ghorbani er blevet fængslet i København på sin flugt fra Iran. Det skriver Berlingske.

I 2018 iførte Mahsa Ghorbani sig shorts i stedet for lange bukser i protest mod det iranske præstestyre.

Efterfølgende blev hun angiveligt opsøgt af sikkerhedsstyrker, der truede hende med blandt andet syreangreb, tortur og forsætlig påkørsel, fordi hun nægtede at trække sig som fodbolddommer.

Mahsa Ghorbani har været på flugt fra Iran i knap et år og landede i december i København fra Tyskland på sin vej videre mod Storbritannien.

Men den 23. december, fem minutter inden hendes fly til Edinburgh havde afgang, blev hun anholdt og sigtet for at have forfalsket en tysk opholdstilladelse, skriver Berlingske. Juleaftensdag blev hun fremstillet i grundlovsforhør i Københavns Byret og fængslet for dokumentfalsk.

- Jeg mener, at det er grotesk at varetægtsfængsle hende. Hun søgte ved det første møde med de danske myndigheder asyl og skulle selvfølgelig have været behandlet som asylsøger, siger hendes advokat, Daniel Rosenkilde, til Berlingske.

Sagen ligger nu hos Østre Landsret, der forventes at tage stilling til, om Mahsa Ghorbani kan løslades, inden for få dage.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google