Mette spørger: Hvad laver prammen i Svanemølle Bugt?
Går man en tur ved Svanemølle Bugt, kan man se et mystisk fartøj, der sejler rundt og graver i havbunden. Vi har undersøgt, hvad prammen egentlig arbejder på.
Midt ude i Svanemølle Bugt ligger en pram med en gravemaskine. Der har den ligget et godt stykke tid, og det har fået Mette Friis fra Dyssegård til at undre sig.
Hun skriver til vores Spørg Os-redaktion:
- I vandet ud for København (pt i Svanemøllebugten) ligger en pram med en gravemaskine. Den graver sand op fra bunden og smider det tilbage stort set samme sted. Da det ikke er i sejlrenden, er der ikke tale om uddybning. Hvad er meningen?
Vi har undersøgt sagen!
Følg med på Spørg Os siden!
- Se, hvad vi allerede har svaret på
- Stem på ugens udvalgte spørgsmål
- Skriv dit eget spørgsmål, der kan undersøges journalistisk
- Kom ind på siden her
Kanal, kabel eller jordbundsundersøgelser?
Vores spørger Mette Friis har delt sin undren med medlemmerne af en Facebookgruppe for tursejlads og sejlsportsentusiaster, og hun er ikke den eneste der undrer sig.
Der er stor uenighed om, hvad prammen egentlig sejler rundt og laver. Forslagene går på, at det er forarbejde til Lynetten, jordbundsundersøgelser eller noget helt tredje.
Efter et mindre detektivarbejde, viser det sig, at der arbejdes på at etablere et nyt elkabel. Det nuværende kabel mellem Svanemølle koblingsstation og Amagerværket skal udskiftes og fremtidssikres.
Prammen arbejder for Energinet, der en selvstændig offentlig virksomhed under Klima, - Energi- og Forsyningsministeriet, der arbejder med energiforsyning i hele landet, der står for arbejdet.
Foto: Henrik Dale Petersen (privat foto)
Tid til udskiftning
Det er ifølge selskabet blevet tid til at udskifte de udtjente kabler.
- Fra Amagerværket til Svanemøllen koblingsstation ligger der et 132kV elkabel, som blev lagt i 70'erne. Nu skal det op og erstattes af et nyt, siger Nikolaj Roskær Madsen, der er projektleder på kabelnedlægningen.
Indtil videre er der blevet arbejdet med tekniske undersøgelser af havbunden, og prammen har trukket et tomt rør ind under kysten, som senere skal bruges til at trække kablet gennem.
- Nu er det prammen med gravkoen, som arbejder derude. Den baner så at sige vejen for kablet ved at grave en rende i havbunden nøjagtig langs den strækning, som vi har undersøgt og forberedt, siger Nikolaj Roskær Madsen.
Prammen følger ruten på nedenstående billede:
Spærrer for Lynetten
Det eksisterende kabel ligger i øjeblikket i vejen for den nye ø i Nordhavnen, Lynetteholmen, som Københavns Kommune og By & Havn arbejder på at etablere.
Derfor er det passende, at udskiftningen sker nu.
- Vi kan ikke bare udskifte kablet fordi det nuværende hele tiden skal være i drift. Derfor skal det nye kabel lægges, før vi udskifter det gamle. Det nye kabel kommer til at ligge lidt anderledes, og får en bedre placering i forhold til arbejdet på Lynetteholmen, siger Nikolaj Roskær Madsen.
11 km langt søkabel
Prammen følger ruten på kortet, og selve kablet føres igennem til November. Her vil der være et kabelskib, som man vil kunne se fra land.
- Søkablet bliver cirka 11 km langt. Derudover er der lavet anlægsarbejde fra selve Svanemølle Koblingsstation ned til Strandpromenaden - og fra vandet op til Amagerværket, hvilket giver ca. 2,4 km med anlægsarbejde på land, oplyser Nikolaj Roskær Madsen.
Arbejdet har været i gang siden 30. september 2020, og forventes færdigt i sommeren i 2022.
Hvis du ser et sejlende fartøj og undrer dig over, hvad det mon er, kan du tjekke Søfartsstyrelsens nautiske kort her. Her kan du se ruter og finde information om, hvad der foregår ude på det dybe hav.
Tak til Mette for spørgsmålet!
_
_