Spørg Os: Hvorfor er alkoholfri drikke ikke billigere, når alkoholen mangler?
Salget af alkoholfri øl, vin og spiritus stormer frem i de her år – men flere af jer oplever, at det ofte er ret dyrt at vælge de alkoholfri versioner.
Svaret kort
Alkoholfri varianter kommer i alle prisklasser - ligesom øl, vin og spiritus
Det er lettere at lave en velsmagende version med alkohol end en tilsvarende uden
Der er en god chance for, at de alkoholfri udgaver bliver billigere i fremtiden
For få år siden var de svære at opdrive.
I dag står de alkoholfri øl på rad og række rundt omkring i supermarkederne – blandt andet i Meny på Frederiksberg, hvor Jesper Gulbrandsen er butikschef.
- Vi har omkring 80 forskellige varianter, siger han.
Der er også en hel reol med alkoholfri spiritus og en med alkoholfri vin. Og salget går strygende, fortæller han.
På et år er det steget med 40 procent på de alkoholfri øl og syv procent på vinene. Den alkoholfri spiritus er så ny i butikken, at det ikke rigtig giver mening at se på tallene endnu.
Hvorfor er det ikke billigere
Priserne ligger på alle niveauer, og ofte koster alkoholfri øl det samme som øl med alkohol.
Men hvorfor er det ikke meget billigere at købe alkoholfri øl, vin og spiritusagtige drikke – for der er jo ingen afgift på alkoholfri drikkevarer?
Det har Rita Sørensen fra Glostrup undret sig over og skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os for at få svar på. Så vi går på jagt efter en forklaring.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Ugens Vinderspørgsmål
1.573 personer stemte, da Rita Sørensens spørgsmål var til afstemning
45% pegede på, at det var hendes spørgsmål, vi skulle undersøge
Du kan selv stemme på ugens spørgsmål her i artiklen
Dyrere at producere
En stor del af forklaringen finder vi på mikrobryggeriet Skands i Brøndby. Her laver de to forskellige typer af alkoholfri øl.
Alkoholafgiften på en normal dåse øl med 33 cl. er cirka en krone - som altså ikke skal betales på en alkoholfri øl.
Men den besparelse når ikke rigtig ud til forbrugerne – og det skyldes især tre ting.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Foto: Casper Dalgård/TV2 Kosmopol
For det første skal der bruges en speciel gær – og den koster mere end normal gær.
- Det specielle ved den her gær er, at den ikke laver væsentlig alkohol. Den laver måske op til 0,3 -0,4 procent, og det er det, der gør, at vi kan holde os inden for rammen af en alkoholfri øl, fortæller Ernst Kristensen, der er direktør på Skands.
Så er der humlen, der kræves meget mere af end normalt.
- Vi bruger en del mere humle. Da øllet ellers ville have en for stor sødme, så har vi noget bitterhed i den her humle, og det skaber en god balance, siger Ernst Kristensen.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Foto: Casper Dalgård/TV2 Kosmopol
Og så kommer den sidste ekstraudgift: Alle dåser og flasker med alkoholfri øl skal pasteuriseres for at stoppe den sidste gæring.
Grader af alkoholfrit
Ifølge EU-reglerne må der faktisk være op til 0,5 procent alkohol i alkoholfri produkter.
På større bryggerier bruger man en anden proces, hvor man fjerner alkohol fra øllet efter brygning – her kan man nå ned på 0,0 procent.
Men det koster også ressourcer, og det kræver, at man brygger store mængder øl, for at det løber rundt. Så den metode går ikke for mikrobryggerierne.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Dine data er sikre hos os som public service-mediehus. Læs mere om cookies i svaret her.
Større afgift på spiritus
Men hvad så med prisen på alkoholfri spiritus? Her er afgiften en markant større del af prisen.
For eksempel kan en 70 cl. flaske spiritus med 40 procent alkohol koste 42 kroner i afgift.
Firmaet ISH i Valby producerer forskellige typer af spiritus og vin uden alkohol.
Når flaskerne her alligevel ikke er mærkbart billigere, skyldes det især, at ISH bruger relativt dyre ingredienser.
- For eksempel bruger vi soltørrede enebær fra Sydeuropa. Vi har nogle korianderfrø, som vi får fra Provence i Frankrig. Vi giver en lille smule bitterhed fra skallen fra nogle appelsiner fra Sevilla. Når man drikker alkohol, får man den her varme, skarpe fornemmelse i kroppen. Den skaber vi fra skallerne af chilifrø, forklarer Morten Lee Sørensen, der har grundlagt ISH.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Foto: Casper Dalgård/TV2 Kosmopol
Derudover er processen også dyr – når der skal produceres i Danmark – på en helt ny måde.
- Vi går igennem nogle flere steps i vores produktion. Vi skal for eksempel bygge en hel produktionslinje kun til vores formål, fordi det er ikke rigtig gjort før på den måde, som vi gør det, siger Morten Lee Sørensen fra ISH, der betyder 'agtig'.
Måske billigere i fremtiden
Men måske er der lys forude for dem, der håber, at alkoholfrie varianter bliver billigere.
Det kræver dog, at vi bliver ved med at købe mere af det.
- Det kan sagtens blive billigere i fremtiden. I takt med, at vi bliver større som virksomhed, kan vi gøre det mere tilgængeligt. Vi har allerede gjort det på nogle af vores produkter, hvor vi fik så høj volumen på produkterne, at vi kunne sænke priserne en lille smule. Det gjorde så også, at vi fik endnu højere volumen, og endnu flere folk fik smagt produkterne, siger Morten Lee Sørensen.
Det samme budskab lyder fra Skands Bryggeriet.
- Det handler om volumen. Uanset, om vi brygger 3.000 liter eller 10.000 liter, er det de samme mandetimer, som vi investerer i produktet, siger Ernst Kristensen.
Uopdyrket potentiale
Og noget tyder på, at det faktisk er den vej, det går, fortæller butikschefen i Meny på Frederiksberg.
- Jeg tror simpelthen, at der er et kæmpe marked for alkoholfrit, som slet ikke er opdyrket endnu. Og det er også noget, vi snakker om, at vi skal blive endnu bedre til, siger Jesper Gulbrandsen.
Og hvis de bliver det, så får de måske besøg af Rita Sørensen, der skrev til Spørg Os med sin undren.
Vil gerne støtte pionererne
For med den forklaring, som både Skands Bryggeri og ISH giver, kan hun meget bedre affinde sig med priserne.
- Det er en god forklaring på, hvorfor alkoholfrit ikke er billigere. Det giver god mening, og det vil gøre, at jeg er mere tilfreds med at betale prisen, siger hun.
Faktisk vil hun fremover gå efter de mindre producenter, så hun kan hjælpe med at skabe en større efterspørgsel.
- Når de netop er klar til at sætte priserne ned, så er det også en god ting at støtte, siger hun.
Tak til Rita Sørensen for spørgsmålet.
Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder: