Ulla undrer sig: Hvorfor må man køre så stærkt på cykelstien?

Det kan virke ulogisk, at elcykler med topfart på 45 km/t skal køre på cykelstien, når loven siger, at knallerter med samme tophastighed skal køre på vejbanen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
19-årige Naël Bauvois fra Søborg cykler omkring 1.000 km. på sin speed pedelec hver måned.
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

Svaret Kort

  • De såkaldte speed pedelecs kan kun nå topfarten på 45 km/t, hvis cyklisten samtidig træder hårdt i pedalerne

  • Det, mener lovgiverne, gør den til en cykel, og cykler hører til på cykelstien

  • Lovteksten siger dog, at den seks år gamle beslutning på et tidspunkt skal evalueres

Der findes en cykel, der er hurtigere end alle de andre på cykelstien. En super-elcykel med hjælpemotor, der kører helt op til 45 km/t.

En såkaldt speed pedelec.

Sådan en har 19-årige Naël Bauvois fra Søborg, som til daglig læser på DTU.

- Jeg synes, det er en af de fedeste følelser at kunne få noget motion, men uden at være fuldstændig svedig, og så kunne komme afsted og komme langt, siger han.

En Speed Pedelec er den eneste elcykel, der er godkendt til at hjælpe med motorkraft til en fart på mere end 25 km/t.
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

Da Naël Bauvois for et år siden fik kørekort valgte han i stedet for en bil at anskaffe sig den hurtige cykel:

- Da jeg blev 18, blev det lovligt for mig at køre speed pedelec, og jeg kunne se, at den både var hurtigere end offentlig transport og den almindelige 25 km/t-elcykel, og en bil var alt for dyr på det tidspunkt for mig. Så det var både den hurtigste og på sigt billigste måde at komme rundt på for mig, siger han.

Cyklen bruger Naël Bauvois blandt andet til at komme de 12 km frem og tilbage mellem studiejobbet ved Østerport og hjemmet i Søborg.

- På speed pedelec tager det en halv time, hvorimod det med de andre transportmidler vil tage op mod en time, og samtidig være væsentligt dyrere, siger han.

Bakspejl på cyklen

Det er Ulla Michaelis fra Hellerup, der har skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os og bedt os undersøge, hvorfor de lynhurtige elcykler må køre på cykelstierne, når de hurtige knallerter ikke må. 

Hun er pensionist og cykler selv, men aldrig før klokken 9 om morgenen. For i myldretiden er der rigtig mange, der kører rigtig stærkt, siger hun.

Ugens Vinderspørgsmål

  • Flere end 2.700 personer stemte, da dette spørgsmål var til afstemning

  • 56 procent pegede på, at vi skulle undersøge det

  • Du kan selv stemme på denne uges spørgsmål og stille dit eget her i artiklen

Det er både racercykler og de hurtige elcykler, der gør Ulla Michaelis utryg ved at færdes på cykelstien i myldretiden. Og for bedre at kunne orientere sig i trafikken har hun for nylig sat et bakspejl på sin cykel, der gør det nemmere at se en bagfrakørende i høj fart.

Hendes undren går på, hvorfor de lynhurtige elcykler overhoved hører til på cykelstien, når de lige så hurtige knallerter ikke gør. 

Det undersøger vi her!

Du kan se hele videoen med svaret her - eller læse videre nedenunder

Forsøgsordning på 6. år   

Det har været lovligt at køre på de såkaldte speed pedelecs, siden en forsøgsordning blev sat i gang tilbage i 2018. En forsøgsordning, der samtidig ændrede reglerne for brug af el-løbehjul, segways og motorieserede-skateboards i trafikken.

- Vi bliver nødt til at være åbne overfor, at der kommer nye transportformer, som kan være nyttige, sagde den daværende Transportminister Ole Birk Olesen (LA) fra Folketingets talerstol, da forsøgsordningen blev godkendt.

Der cykles 1,4 mio. km. på en gennemsnitlig hverdag i København, og byen huser mere end 745.000 cykler, hvilket giver København flere cykler end selve indbyggere.
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

Frem til den 1. juli 2018 kategoriserede færdselsloven ellers super-elcyklerne som en knallert og henviste den til kørebanen, ligesom der var krav om både hjelm og nummerplade. Cyklisten skulle være fyld 18 år eller have knallertkørekort. 

Men i 2018 skulle de altså ind på cykelstien.

En cykelsti, hvor cyklisterne i København kører med en gennemsnitsfart på bare 16 km/t. Det bekymrer Cyklistforbundet.

- Da vi dimensionerede og etablerede cykelstierne og skabte cykelby nr. 1 i København, havde vi alle sammen ens cykler. Det har vi ikke længere. Nu har vi ladcykler, vi har el-ladcykler, vi har speed pedelecs, vi har alle mulige typer af cykler på cykelstierne. 

- Det udfordrer kulturen og sikkerheden og måske i særlighed tryghedsoplevelsen på cykelstierne, siger Kenneth Øhrberg Krag, der er direktør i Cyklistforbundet.

Spørg Os

Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her
+

_

Blandt dem, der var med til at godkende forsøgsordningen, er Rasmus Prehn (S), der fra talerstolen i Folketinget sagde, at forsøget skulle evaluers regelmæssigt.

- Det er altså bare vigtigt, at vi holder hånd i hanke med, hvad er det for nogle perioder, man skal have lov til at lave de her forsøg, og hvad er der af høringer og evalueringer undervejs, sagde han.

Gennemsnitsfarten på cykelstien i København er 16 km/t
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

Én enkelt gang - tilbage i 2019 - har Færdselsstyrelsen evalueret forsøgsordningen. En evaluering, der blandt andet konkluderede: Det er endnu for tidligt at drage endelige konklusioner.

Da forsøgsordningen ikke er blevet evalueret siden 2019 er den således i dag - mere end seks år efter den blev sat i gang - stadig gældende lov på området.

Det er håbløst, at vi har en forsøgsordning, der er så gammel

— Kenneth Øhrberg Krag, Cyklistforbundet

Og det er ikke godt nok, siger Kenneth Øhrberg Krag fra Cyklistforbundet, der kalder det håbløst, at vi har en forsøgsordning, der er så gammel. Også Rådet for Sikker Trafik vil have forsøgsordningen evalueret igen:

- Vi skal kigge på, om reglerne er de rigtige, og om myndighederne har de rigtige redskaber til at sikre, at det er trygt og sikkert at færdes på veje- og cykelstier, siger Jakob Bøving Arendt, der er administrerende direktør i rådet.

Skal vi følge Sveriges eksempel?

Naël Bauvois har det sidste år kørt mere end 12.000 kilometer på sin speed pedelec, og selvom han endnu ikke har haft et uheld på cyklen, så har der været et par close calls:

- Den mest farlige situation er, når folk trækker ud for at overhale, uden at kigge sig bagom til venstre. For hvis de kører 15 km/t, og jeg kører 30 km/t, så er det ret meget hastighedsforskel, og det kan være svært at når at bremse, siger han.

For at undgå den slags farlige situationer, mener Cyklistforbundet, at de hurtige cykler skal kunne trække ud på vejbanen.

Cyklistforbundet vil give de hurtigste cykler mulighed for at bruge vejbanen
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

- Jeg synes, vi skal prøve at kigge på, om den hurtige cyklist skal have valgmuligheden om, om man bliver på cykelstien, eller kan lægge sig ud på vejbanen, så man ligger derude, hvor de hurtige knallerter også ligger, og blander sig med bilerne. 

- Det kan man i Sverige, og det tror jeg vil give en anden tryghedsoplevelse på cykelstien for os, som måske godt kan lide at køre et lidt mere roligt tempo på cykelstien, siger Kenneth Øhrberg Krag.

Det er en mulighed, som Naël Bauvois siger ja, tak til

Naël Bauvois er til daglig studerende på DTU
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

- Altså, jeg har kørekort, og når man tager kørekort, så får man en indblik på, hvordan en bilist tænker. Så ligesom en motorcykelist ikke er bange for en bil, så vil jeg heller ikke være bange for en bil, fordi jeg kan regne med, hvad de kommer til at gøre, og de kan regne med, hvad jeg kommer til at gøre.

- Så jeg mener ikke, at der vil komme nogle ulykker, siger Naël Bauvois.

Afgørende forskel fra en knallert

At politikerne har sendt de hurtige elcykler ind på cykelstien forklarer dog ikke, hvorfor de skal de køre dér og ikke på vejbanen.

Svaret finder vi i lovteksten til Færdselsstyrelsens forsøgsordning. Her står der, at en speed pedelec skal være på cykelstien, fordi den - modsat en stor knallert - kun får sin topfart, når føreren samtidig træder i pedalerne. Samtidig ligner speed pedelecs cykler - og ikke knallerter. 

Andre cyklister har ikke mange chancer for at forstå, at her kommer en speed pedelec, for den ligner ret meget en almindelig cykel.
Foto: Anne Bæk/Annebæk/Ritzau Scanpix

Den hurtiges ansvar

Men netop det almindelige udseende kan være ekstra forvirrende på cykelstien.

Vi har allerede skullet vænne os til de almindelige elcykler, der kan køre 25 km/t og vurdere, hvor hurtigt de kan gå fra at være meget langt bagude til at køre lige ved siden af. Med speed pedelecs kan det gå endnu hurtigere.

Cyklistforbundet mener derfor, at cyklister på de lynhurtige elcykler har et særligt ansvar på cykelstien.

- Det står i færdselsloven, at man skal køre efter forholdene, og det er blandt andet at tilpasse farten, så alle kan føle sig trygge, siger Kenneth Øhrberg Krag.

Tak til Ulla Michaelis for spørgsmålet!

Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder. Så kan det være, at det er dit spørgsmål, der går videre til afstemning næste gang.

Spørg Os

Hvad undrer du dig over i hovedstadsområdet? Stil dit spørgsmål her
+

_

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Borgmester mindes særligt moment i forbindelse med Abildstrøms teaterflise

Michael Vindfelt, der er borgmester på Frederiksberg, var til stede i sommers, da Jytte Abildstrøm modtog hæder og en flise på Frederiksberg Allé.

Den dag mindes han i et Facebook-opslag.

- Det var tydeligt for alle i september, at Jytte nu var godt oppe i alderen - men stadig knivskarp. Og kæk! Hun kaldte mig således på scenen, overrakte mig sin egen bog og forlangte i den forbindelse til gengæld et løfte om, at Frederiksberg Have skulle omlægges til økologisk by-landbrug! I hendes levetid! Jeg svarede, at haven jo er statens, men at jeg lover, at vi skal have meget mere biodiversitet på Frederiksberg, skriver borgmesteren blandt andet.

- Jytte – dit lys brændte stærkt, så længe vi havde dig på denne jord. God flyvetur, flyvende farmor og ære være Jytte Abildstrøms minde og alle varme tanker til de efterladte.

Jytte Abildstrøm er gået bort i en alder af 90 år.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

FCN henter dansker i USA

Superligaklubben FC Nordsjælland henter den tidligere Silkeborg-spiller Tobias Salquist i MLS-klubben Chicago Fire.

Det oplyser FCN på sin hjemmeside torsdag aften.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

En person fundet død på skib i København

En person er fundet død på et skib ved Oceankaj i Nordhavn i København.

Det skriver Københavns Politi på X.

- Vi er til stede på et skib ved Oceankaj, idet der er fundet en død person på skibet. Der er ingen indikationer på, at der er sket et kriminelt forhold. De pårørende er ikke underrettet, skriver politiet uden at nævne flere detaljer.

Tidligere torsdag lød det fra politiet, at man var gået om bord på et skib for at "undersøge et forhold".

Både betjente og teknikere har været til stede.

På billeder kan man se, at skibet hedder "Alma". På det står der Limassol - en by i den sydlige del af Cypern.

Af skibsovervågningstjenesten MarineTraffics side fremgår det, at "Alma", som er et fragtskib, lagde fra kaj i den litauiske by Klaipeda den 31. december og ankom til København torsdag eftermiddag kort efter klokken 16.30.

Rutedata fra tjenesten viser, at skibet var sejlet nord for Landskrona i Sverige, før det vendte om og sejlede ind mod København.

Det er ifølge MarineTraffic 97,6 meter langt og 15,73 meter bredt.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Let stigning i antallet af fyrværkeriskader

210 personer blev behandlet for fyrværkeriskader i forbindelse med nytåret. Det er en let stigning sammenlignet med tidligere år.

Det viser en indsamling fra alle landets akutafdelinger lavet af Ulykkes Analyse Gruppen fra ortopædkirurgisk afdeling på Odense Universitetshospital (OUH). Opgørelsen gælder dagene 31. december 2024 og 1. januar 2025.

Af de 210 skader bliver 42 betegnet som "alvorlige". Året forinden var det 34 af skaderne, der var "alvorlige".

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Kombination af sne og vind kan ramme morgentrafik fredag

Fredag morgen kan man muligvis stå op til en blanding af snebyger og vind i store dele af landet.

Det siger Martin Lindberg, som er vagthavende meteorolog hos Danmarks Meteorologiske Institut (DMI).

- Det kommer til Jylland ud på natten eller sidst på natten, og så breder det sig ret hurtigt mod sydøst, siger han.

Dermed forventer han, at både Fyn og Sjælland vil blive ramt af sne i løbet af fredag morgen.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google