TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Drømmen var at grave trafikken ned i en tunnel under København. Nu er drømmen bristet

En ny analyse af et politisk ønske om at nedgrave trafikken fra Bispeengbuen til Langebro i København konkluderer, at tunnelløsningen er dyr, besværlig og har ”dårlig samfundsøkonomi”. Flertal trækker støtten.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Det store projekt med nedgravet biltrafik under København er sendt til tælling. Her ses en visualisering af, hvordan Den Grønne Boulevard kan komme til at se ud i området omkring Rådhuspladsen og H.C. Andersens Boulevard.
Foto: Tredje Natur

Visionen om at lægge trafikken på en af Københavns mest trafikerede veje under jorden i store tunneller og i stedet lave rekreative områder på de tidligere vejbaner har lidt et alvorligt knæk.

En ny og detaljeret foranalyse af milliardprojektet, som Københavns Kommune har fået stukket i hånden, viser, at tunnelløsningen fra Bispeengbuen til Langebro ud fra en økonomisk kalkule er penge dårligt givet ud.

Projektet beskrives således som pebret og besværligt, og tilmed har det ”dårlig samfundsøkonomi”, konkluderer konsulentbureauerne Cowi og Schønherr, der har udarbejdet rapporten.

Rapportens konklusioner får nu et flertal til at trække støtten til det storstilede projekt.

Det er grotesk, vanvittig dyrt. En investering i det her fra kommunens side i omegnen af ni milliarder kroner er simpelthen ikke realistisk

— Lars Weiss (S)

Partierne Socialdemokratiet, SF og Venstre oplyser alle til TV 2 Kosmopol, at de på baggrunden af foranalysen ikke længere anser projektet som realistisk. De tre partier stod sammen med Radikale Venstre og Konservative bag beslutningen om at gå videre med Den Grønne Boulevard i første omgang.

Sammen med Enhedslisten og Alternativet, der hele forløbet igennem har været modstandere, er et stort flertal dermed klar til at parkere visionen om store biltunneller under København.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Foranalysen tager udgangspunkt i en model, hvor biltrafikken gennem København ledes ned i to store tunneler – den ene fra Bispeengbuen til Søerne, og den anden fra Jarmers Plads til Langebro.
Foto: Grafik: Louise Cassens/TV 2 Kosmopol

”Grotesk, vanvittig dyrt”

Lars Weiss (S) siger til TV 2 Kosmopol, at de anslåede omkostninger har været afgørende for Socialdemokratiet.

- Det er grotesk, vanvittig dyrt. En investering i det her fra kommunens side i omegnen af ni milliarder kroner er simpelthen ikke realistisk. Det betyder ikke, at der ikke kan være elementer fra visonen, vi kan gå videre med på et tidspunkt. Men jeg betragter det som helt urealistisk med Den Grønne Boulevard fra Bispeengbuen til Langebro, siger gruppeforpersonen.

Samme besked kommer fra Venstre:

- Når man ser på prisen og anlægstiden målt på, hvad man får ud af det, vil vi hellerede prioritere andre projekter. Det kunne være metroforbindelser eller en overdækning af Øresundsmotorvejen. Med foranalysens konklusioner har vi svært ved at se, at projektet her kan blive ført ud i livet, siger gruppeformand Louise Theilade Thomsen (V).

SF’s Astrid Aller siger til TV 2 Kosmopol, at hun og partiet ”sagtens kan forstå drømmen om at fjerne vejene og bilerne og udlægge det hele til grønt område”. Men:

- Foranalysen viser bare, at det her er et projekt til ekstremt mange penge, som vil kræve meget byggearbejde og som desværre ikke giver så meget til byen, som vi havde håbet på. Vi har hele tiden sagt, at vi bakker op om at få lavet foranalysen. Den har vi så fået nu, og den kaster lys over projektets omfang. Men jeg mener, at det er meget usandsynligt at få realiseret denne her drøm.

Radikale Venstre holder dog fast i opbakningen, siger gruppeforperson Christopher Røhl til TV 2 Kosmopol.

- Vi ser stadig kæmpe muligheder og et stort potentiale i det her projekt og mange positive sider i det, siger han og tilføjer, at han og partiet nu vil tale for at sætte gang i næste skridt, som er borgerindragelse og udarbejdelse af et såkaldt idéoplæg.

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Fordele og ulemper

Foranalysen viser blandt andet, at byggeomkostningerne for de to tunneller vil beløbe sig til cirka 9,2 milliarder kroner. Det er væsentligt mere end de 5,5 milliarder kroner, der tidligere har været omtalt i forbindelse med projektet.

Samtidig anslås anlægstiden til et sted mellem syv og 12 år med en CO2-udledning på op til 390.000 ton i anlægsfasen.

Og hvad angår netop forurening påpeger Cowi og Schønherr, at den nedgravede trafik blot vil reducere CO2-udledningen fra biltrafikken med 0,01 procent, mens luftforureningen også kun påvirkes ganske marginalt.

Alt i alt vurderes trafikprojektet til at give et såkaldt samfundsøkonomisk underskud på 6,5 milliarder kroner.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Trods slagsider som omkostninger og forurening under anlæg påpeger foranalysen dog, at cyklisme kan få et større løft, hvis Den Grønne Boulevard realiseres. Her ses en visualisering af, hvordan Den Grønne Boulevard kan komme til at se ud i området omkring Rådhuspladsen og H.C. Andersens Boulevard.
Foto: Tredje Natur

Christopher Røhl, der er gruppeforperson i Radikale Venstre, påpeger dog, at Den Grønne Boulevard-projektet ifølge ham også har mange værdier, der ikke kan gøres op i kroner og øre.

- Der ligger en herlighedsværdi, som man ikke kan måle økonomisk, i at have et kæmpestort grønt areal et sted, hvor der tidligere var grå asfalt, siger han.

Det skal også tilføjes, at foranalysen peger på positive aspekter i en mulig tunnelløsning.

For eksempel vurderes det, at den nye strækning oven på tunnellerne vil føre til en stigning i antal cykelture på København og på Frederiksberg og føre til lidt færre personture i bil.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Gode erfaringer fra Holland

  • I byen Maastricht i Holland har et lignende projekt kaldet "Det Grønne Tæppe" været en relativ succes.

  • Projektet kostende omkring ni milliarder kroner - ikke langt fra det nye, københavnske estimat.

  • Her har man transformeret en 2,3 kilometer lang motorvej til grønne områder med boliger ved at grave motorvejen ned i tunneller.

  • Blandt positive effekter har borgerne oplevet fordele som færre bilkøer, mindre forurening, og områdets livskvalitet er forbedret.

  • I den negative boldgade har beboere i Maastricht oplevet øget biltrafik på små veje, mens projektet har fået en del naboklager under anlægsfasen.

Læs mere om projektet i Holland i TV 2 Kosmopols artikel her.

Grå boulevard under jorden, grøn boulevard over

Idéen om Den Grønne Boulevard så først dagens lys, da et flertal uden om Enhedslisten og Alternativet i 2020 satte sig for at undersøge muligheden for en underjordisk boulevard på en af byens mest trafikerede strækninger.

I starten af 2023 besluttede flertallet at gå videre med en konkret idé, der skitserer en løsning, hvor biltrafikken gennem København ledes ned i to store tunneler – den ene fra Bispeengbuen til Søerne, og den anden fra Jarmers Plads til Langebro.

Oven på tunnelerne skal der ifølge visionen etables byrum med fokus på grønne områder. Mens man ved Bispeengbuen, Ågade og Åboulevarden vil skabe et byrum med den blotlagte Ladegårdsåen i centrum, ønsker man ved området omkring H.C. Andersens Boulevard at skabe den såkaldte ”Grønne Boulevard”.

De nye rum i byen skal ifølge visionerne både indeholde en væsentligt mindre vej til biltrafik, udvidede cykelstier, rekreative områder og muligvis boligbyggeri.

Det valgte projekt er en slags udvidet udgave af den allerede besluttede delvise nedrivning af Bispeengbuen. Mens de to projekter ikke i sig selv har noget med hinanden at gøre, skal Den Grønne Boulevard-visionen ses som en fortsættelse af planerne for Bispeengbuen.

Politikerne i Københavns Kommune har allerede besluttet at nedrive en af del af Bispeengbuen og føre en del af Ladegårdsåen op til overfladen - og i den beslutning lå også en fælles erklæring om, at hele buen på et tidspunkt skulle væk.

Selv om fremtiden nu ser noget usikker ud for den storslåede vision, kan denne få lov at leve lidt endnu.

Først skal Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune på mandag drøfte foranalysens konklusioner, inden både Økonomiudvalget og senere Borgerrepræsentationen skal tage stilling.

Visionen kan en gang for alle aflives i forbindelse med kommende forhandlinger om overførselssagen - også kaldet "den lille budgetaftale" - alternativt ved budgetforhandlingerne til næste år.

Bispeengbuen og Ladegårdsåen

Bispeengbuen:

  • Det har længe været politikernes ønske både på Frederiksberg og i København at nedrive den sekssporede strækning, der mest af alt minder om en motorvej, som skærer slanger sig gennem byen ind til Åboulevard.

  • Allerede under den tidligere VLAK-regering var daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) klar til at overdrage statsvejen Bispeengbuen til Frederiksberg og Københavns Kommuner.

  • I 2019 lovede den forrige regering også, at en pengepose på 300 millioner kroner, som var øremærket til renovering af strækningen, også ville blive overdraget til kommunerne.

  • Ernest & Young udgav i 2019 en rapport bestilt af de to hovedstadskommuner, som skulle kortlægge omkostningerne ved at nedrive Bispeengbuen, nedgrave vejbanerne i tunnel og frigive Ladegårdsåen som grønt område og skybrudssikring.

  • Her lød overslaget på et sted mellem 940 millioner kroner og 1,38 milliarder kroner.

  • I juni 2022 stod det klart, at både Kommunalbestyrelsen i Frederiksberg Kommune og Borgerrepræsentation i Københavns Kommune havde valgt at pege på en delvis nedrivning af Bispeengbuen, som den bedste løsning for, hvordan den omstridte vejstrækning skal se ud i fremtiden.

  • De to kommuner ville derefter bede Vejdirektoratet og Transportministeriet om at arbejde videre med den anbefalede løsning.

  • Selve nedrivning forventes at begynde i 2027 og kan være afsluttet i 2030. 

Ladegårdsåen:

  • Ladegårdsåen løber i dag under Københavns gader og munder ud i Peblinge Sø.

  • Den leverer vand til blandt andet Søerne, Østre Anlæg og Kastellet.

  • Åen blev nedgravet i underjordiske rør i tre etaper fra 1896 til 1962.

  • Frem til slutningen af 1800-tallet blev åen brugt til rekreativt område, og der blev blandt andet badet i åen.

  • Først var åen en del af vandforsyningen til København, men blev sidenhen en del af kloaksystemet, og derfor blev den rørlagt.

  • I 1960’erne blomstrede bilismen, og det rørlagte åleje, der var grønt og urørt, blev ombygget til motorgade gennem byen.

  • Der kører i dag cirka 50.000 biler dagligt oven på åen.

Link kopieret!

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Så mange kvitter alkohol i januar

12 procent af danskerne vil droppe alkohol i årets første måned - altså holde såkaldt hvid januar. Det viser en rundspørge, som Voxmeter har lavet for Alkohol og Samfund. Sidste år var tallet 10 procent.

Det skriver Alkohol og Samfund i en pressemeddelelse.

Organisationen lancerer i forbindelse med rundspørgen en kampagne om at være såkaldt sober curious. Ifølge Alkohol og Samfund er man sober curious, hvis man "ikke absolut er helt afholdende over for alkohol, men man bliver mere opmærksom på sit forbrug og kontrollerer mængden."

Ifølge Janne Tolstrup, bestyrelsesforkvinde i Alkohol & Samfund, kan fænomener som sober curious være med til at påvirke, at vi i mindre grad binder alkohol sammen med sociale arrangementer.

- Alkohol fylder meget i vores kultur, og alkohol indgår ofte i vores sociale liv. Derfor kan alkoholfrie perioder hjælpe vores kultur til at blive mere rummelig, så det bliver endnu mere naturligt ikke at drikke alkohol. Forhåbentlig når vi dertil, hvor folk stopper med at spørge, hvad der er årsagen til, at man vælger at sige nej tak til alkohol i forskellige situationer, som ellers er forbundet med alkohol, siger Janne Tolstrup i pressemeddelelsen.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Motorvej spærret efter uheld

Et uheld betyder sent lørdag eftermiddag, at Rute 21 Holbækmotorvejen er spærret i retning mod Ballerup. Det skriver Vejdirektoratet på X. Vejen er spærret i Motorvejskryds Taastrup, hvor vejen går i retning mod henholdsvis Ballerup og København. Vejen ventes genåbnet først på aftenen, oplyser Vejdirektoratet.

Opdatering 17.50: Der er nu ryddet op efter uheldet. Alle spor er åbne

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Restaurantkæde runder tab på 46 millioner de seneste fem år

Det samlede tab for Vivaldi-restaurantkæden de seneste fem år er nu over 46 millioner kroner. Det viser et netop offentliggjort regnskab ifølge mediet FødevareWatch. I regnskabet præsenterer selskabet Vivaldi Gruppen en rød bundlinje på 10,4 millioner kroner. Kæden har nu igangsat en ”gennemgribende ændring af organiseringen af virksomheden og de enkelte cafeer.” Vivaldi gruppen har 20 restauranter - 11 i hovedstadsområdet.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Stribe af borgmestre råber op om chikane og trusler

Et stort flertal af landets borgmestre oplever chikane eller trusler i forbindelse med deres hverv som borgmestre. Det skriver Berlingske.

I en rundspørge, hvor 65 ud af 98 borgmestre har svaret, lyder det, at 72 procent af borgmestrene har oplevet chikane eller trusler. 

Resultaterne er bekymrende, mener professor Eva Sørensen, der er ekspert i offentlig forvaltning og forsker i demokrati ved Roskilde Universitet. 

- Det kan have flere konsekvenser, både fordi politikere ikke ønsker at blive på posten, og fordi nye politikere, som har lyst til at stille op, ender med ikke at gøre det, siger hun til Berlingske. 

En af de borgmestre, der flere gange har oplevet chikane er Pernille Beckmann (V) fra Greve Kommune. I 2022 fandt hun brandbar væske i en flaske tæt på hendes hus, og senest blev hendes bolig angrebet med sten.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Hun er spidskandidat til ny storregion

Camilla Hove Lund (V)
Foto: TV 2 Øst

Venstrepolitiker og tidligere VU-formand Maria Ladegaard trækker sig som Venstres spidskandidat til den kommende Region Østdanmark. Det oplyser hun i et Facebookopslag.

I stedet støtter hun nu partifællen og regionsrådsmedlemmet Camilla Hove Lund (V), der er 1. viceborgmester i Holbæk Kommune.

- Med det skal også lyde fuldtonet opbakning til Camilla Hove Lund, som jeg er sikker på vil gøre en formidabel figur som Venstres spidskandidat. Du har hvad det kræver at styre os igennem så kompleks en sammenlægning - både politisk og organisatorisk, lyder det fra Maria Ladegaard (V) i sit opslag.

Kort før jul trak den tidligere FOA-sektorformand Torben Hollmann (S) sig også i kampen om blive formand for den nye sjællandske megaregion Region Østdanmark. Derfor ser det nu ud til, at det bliver den nuværende formand for Region Hovedstaden, Lars Gaardhøj (S) og Camilla Hove Lund (V), der skal kæmpe om pladsen.

TV 2 Øst

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

PET er orienteret om mystiske droner

Politiets Efterretningstjeneste (PET) er blevet orienteret om, at en række droner blev set i luften over havnen i Køge fredag aften og nat.

Det fremgår af en skriftlig udtalelse til Ritzau.

- PET er opmærksom på anmeldelser om droneaktivitet i Danmark. Anmeldelserne bliver håndteret og efterforsket af den relevante politikreds, og PET er i løbende kontakt med kredsene om hændelserne - og det er også tilfældet i denne sag, skriver PET.

Sagen efterforskes af Midt- og Vestsjællands Politi.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Politiet: Anmelder så op imod 20 større droner

Midt- og Vestsjællands Politi ved lørdag formiddag fortsat ikke meget om en række droner, der sent fredag aften blev observeret ved havnen i Køge - også kaldet Køge Marina.

Det skriver politikredsen i en pressemeddelelse.

Her oplyses det også, at man fik anmeldelsen om dronerne ved 22.30-tiden fredag.

- Anmelderen mente at have set op imod 20 større droner, der fløj rundt i området omkring Køge Marina. Vi sendte derfor en patrulje til området, og de nåede selv at se fire af dronerne, siger vicepolitiinspektør Michael Sehedsted i pressemeddelelsen.

De sidste droner blev set omkring klokken 01.16, hvorefter de - ifølge politiet - "forsvandt ud over havet i høj fart".

Du kan læse mere om sagen her.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google