Ultrafine partikler spredes over Amager: Borgergruppe vil bremse lufthavnsudvidelse

Marie Reinholdt forlader ofte sit hjem på Amager, når vinden kommer i retning fra lufthavnen. For så flyver så mange ultrafine partikler ind i hendes hverdag, at hun bliver fysisk påvirket. Tre kilometer syd for lufthavnen er mængden af ultrafine partikler på de værste dage op mod fem gange højere end WHOs anbefalinger.

92.000.

Så mange ultrafine partikler er der blevet målt i bare en kubikcentimeters luft på målestationen på Backersvej 2,2 kilometer fra Københavns Lufthavn i Kastrup.

Det skete en dag, vinden kom fra syd, hvilket vil sige med retning direkte fra lufthavnen mod målestationen. Og det betyder samtidig, at der sker en kraftig stigning i antallet af ultrafine partikler. 

Når vinden ikke kommer fra syd, ligger antallet af ultrafine partikler ved målestation typisk på mellem 2.000 og 8.000 per kubikcentimeter.

- Det er ret ubehageligt at være i, jeg får indimellem både kvalme og hovedpine, når det er værst, siger Marie Reinholdt, der bor omkring tre kilometer nord for lufthavnen, altså lidt længere væk end målestationen.

- Faktisk er det så generende, at jeg flere gange de seneste måneder er taget ind til København, når vindretningen har været fra syd, fordi luften paradoksalt nok er renere inde midt i byen end herude i boligområderne.

Marie Reinholdt foran den luftmålestation på Backersvej, der har målt over 92.000 ultrafine partikler i en enkelt kubikcentimeter luft.
Marie Reinholdt foran den luftmålestation på Backersvej, der har målt over 92.000 ultrafine partikler i en enkelt kubikcentimeter luft.
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol

Marie Reinholdt har en kronisk irritation på lungerne, der gør, at hun er ekstra opmærksom på påvirkningen af de ultrafine partikler. Hun har for nylig meldt sig ind i borgerforeningen 'CPH uden udvidelse', der kæmper for, at Københavns Lufthavn ikke skal blive større, end den er i dag. 

quote Vi bliver anbefalet at lufte ofte ud, men når vinden kommer fra syd, har vi ofte vinduerne lukkede i både dage og uger ad gangen, fordi luften udenfor simpelthen er så forurenet

Marie Reinholdt

Netop spredningen af ultrafine partikler fra flyenes motorer er lige nu et af borgergruppens hovedargumenter.

- De ultrafine partikler er jo skadelige, og derfor er det dybt bekymrende. Der er 13 medarbejdere i lufthavnen, der har fået anerkendt kræft som en arbejdsskade, og partiklerne stopper jo ikke ved lufthavnens hegn, og det er der, hvor jeg bor, og hvor mine børn går i skole, siger en af borgergruppens stiftere, Helene Bach.

(Artiklen fortsætter efter boksen.)

Spørg Os - Formular

_

Borgergruppen 'CPH uden udvidelse' kræver derfor, at lufthavnens planlagte udvidelse sættes på pause, indtil de to undersøgelser, som henholdsvis Tårnby Kommune og Miljøministeriet har sat i gang, bliver gjort færdige. 

Undersøgelserne skal fastslå, i hvilket omfang ultrafine partikler spreder sig i boligområderne både nord, syd og øst for lufthavnen.

- Vi kan simpelthen ikke forstå, at Miljøministeriet sætter en undersøgelse i gang af ultrafine partikler, fordi de tilsyneladende er bekymrede, og så fremsætter Transportministeriet samtidigt en lov, der giver lufthavnen mulighed for at udvide til det dobbelte antal passagerer og mange flere flyvninger, siger Helene Bach.

Undersøgelserne forventes færdige henholdsvis i starten og midten af 2024. I sidste uge kom en foreløbig rådgivningsrapport baseret på de hidtidige målinger, og de viste, at antallet af partikler vokser markant, des tættere man kommer på lufthavnen.

quote hvis der er rigtig mange partikler en dag, så kan især dem med følsomme luftveje eller dårligt hjerte godt kunne få symptomer, blive syge, indlagt eller endda ligefrem dø af det

Steffen Loft, Professor, Københavns Universitet

Ekspert: Ultrafine partikler er sundhedsskadelige

På Københavns Universitets Institut for Folkesundhed forsker professor Steffen Loft i, hvordan kroppen optager og håndterer partikler fra luftforurening. Og han slår fast, at man helst skal undgå for store koncentrationer af ultrafine partikler.

- Alt er jo farligt, og det afgørende er selvfølgelig, hvor stor en mængde vi taler om, og der gælder reglen om, at jo flere partikler, jo værre er det, siger Steffen Loft.

- Hvis man bor et sted med mange ultrafine partikler igennem lang tid, så øger man risikoen for at blive syg i luftveje, i lunger, i hjertekar og så videre. Og hvis der er rigtig mange partikler en dag, så kan især dem med følsomme luftveje eller dårligt hjerte godt kunne få symptomer, blive syge, indlagt eller endda ligefrem dø af det.

Ultrafine partikler defineres ved, at de er meget små. De skal måle under 0,1 mikrometer, altså en titusindedel af en millimeter.

- De ultrafine partikler trænger meget dybt ned i luftvejene, når vi indånder dem, og mange af dem kan også trænge over i blodkarrene og i blodbanen, og derfra cirkulerer de videre rundt i kroppen. Og de har effekt på både vores luftveje og hele kroppen, hvor de kan påvirke hjertekarsystemet, så man får sygdomme som diabetes eller hjernesygdom, siger Steffen Loft. 

Men selvom der altså er evidens for, at ultrafine partikler er skadelige, så maner professoren til besindighed.

De koncentrationer vi ser på målestationen på Backersvej, som ligger tættest på lufthavnen, er det mængder og koncentrationer, vi skal være bekymrede for?

- Vi skal ikke være sådan akut bekymrede, det er ikke koncentrationer, der i sig selv vil give symptomer fra dag til da. Så høje er koncentrationerne sjældent, men der er dog en del dage, hvor de er væsentligt højere, end det, der er anbefalet af WHO (FNs Verdenssundhedsorganisation, red.) uden at man har meget sikker viden om, hvor meget der skal til for at man bliver syg, siger professoren. 

Steffen Loft påpeger, at der på samme målestation er færre af de 25 gange større partikler kaldet PM2,5, end der er på de øvrige københavnske målestationer, der er placeret på større hovedveje, hvor der er bedst viden om, hvordan partiklerne skader sundheden.

- Det er de større partikler, vi regner på, når vi siger, at der dør 4000 personer om året af luftforurening i Danmark. Vi har ikke nogen tal på, hvor meget de ultrafine partikler betyder i den sammenhæng.

quote Vi forstår godt, at borgerne er bekymrede for luftforureningen i byområder. Der er mange forureningskilder, og lufthavnen er helt sikkert en af dem

Søren Rosenkilde Clausen, København Lufthavn

Lufthavn: Vores byggeplaner kan mindske partikelforureningen

Lufthavnen anerkender, at flyene er med til at sprede ultrafine partikler. Partiklerne kommer fra flybrændstoffet, og de spredes især, når flyene taxier rundt mellem landingsbanerne og gaten. Flymotorerne er nemlig primært designet til selve flyvningerne, og derfor bliver brændstofforbrændingen ikke særlig effektiv, når flyene blot skal køre langsomt rundt på lufthavnens asfalt.

- Vi forstår godt, at borgerne er bekymrede for luftforureningen i byområder. Der er mange forureningskilder, og lufthavnen er helt sikkert en af dem, fordi vi brænder fossilt brændstof af herude, siger Søren Rosenkilde Clausen, chef for public affairs i Københavns Lufthavn.

- Men heldigvis viser de målinger, vi har foretaget herude siden 2010, at vores stigende antal passagerer ikke har resulteret i, at vi forurener med flere partikler, faktisk kan vi på nogle partikler se en nedgang i partikelforurening, og det skyldes, at vi har fået mere effektive og moderne fly, som flyselskaberne investerer i, siger han. 

quote De flyparkeringspladser vi har, de skal bygges større for at få den mest mulige effektive drift, og det kræver en udvidelse af vores terminaler, og det er det, loven giver mulighed for

Søren Rosenkilde Clausen, København Lufthavn

Lufthavnen påpeger, at den udvidelse, de har planer om, kan være med til at begrænse udledningen af ultrafine partikler. For selvom udvidelsen skal skabe plads til, at flere passagerer kan komme gnidningsfrit igennem lufthavnen, så skal den også mindske den kørsel, flyene laver til og fra gaten.

- Vi kan faktisk godt i dag håndtere 40-45 millioner årlige passagerer med de landingsbaner, vi har, men for at sikre, at flyene ikke skal parkere alle mulige forskellige steder - som vil gøre, at vi får en ineffektiv drift - så er det nødvendigt med den lov, der nu er blevet fremsat i Folketinget, sige Søren Rosenkilde Clausen. 

- For de flytyper, vi ser i den kommende tid, har et større vingefang og er generelt større end de gamle typer, og det vil sige, at de kræver mere plads ved terminalerne. Så de flyparkeringspladser, vi har, skal bygges større for at få den mest mulige effektive drift, og det kræver en udvidelse af vores terminaler, og det er det, loven giver mulighed for, siger Søren Rosenkilde Clausen. 

Selvom Københavns Lufthavn altså vil udvide terminalområdet, så er det ikke noget, der sker hverken i dag eller i morgen. Først skal der eksempelvis laves miljøkonsekvensrapporter for udvidelsen.

- Man skal huske på, at dette lovforslag er en såkaldt rammelov. Det vil sige, at den giver os mulighed for at planlægge videre, men vi kommer ikke til at sætte spaden i jorden herude de næste mange år, og derfor er vi også gået i dialog med Miljøministeriet og Transportministeriet om, hvad man egentlig kan gøre for at reducere omfanget af blandt andet partikler fra lufthavnen, siger Søren Rosenkilde Clausen. 

Minister vil ikke udtale sig

Transportminister Thomas Danielsen (V) har ikke villet lade sig interviewe om, hvorfor han har valgt at fremsætte lovforslaget om udvidelse af lufthavnen, inden Tårnby Kommunes eller Miljøministeriets undersøgelser af ultrafine partikler i lufthavnens nærområder er lavet færdige.

Men på Amager føler borgergruppen, at deres bekymringer bliver negligeret.

- Vores sundhed skal ikke blive kompromitteret, bare fordi lufthavnen skal vækste. Der bliver nødt til at blive taget hensyn til os naboer, og det skal politikerne sørge for. Der skal skrives nogle restriktioner ind i loven omkring luftforurening og støj, siger stifter af borgergruppen 'CPH uden udvidelse' Helene Bach.

Helene Bach er forundret over, at lovforslag er stemt igennem, samtidig med at miljøministeriet er ved at undersøge omfanget af lufthavnens påvirkning af luftkvaliteten i nærområdet.
Helene Bach er forundret over, at lovforslag er stemt igennem, samtidig med at miljøministeriet er ved at undersøge omfanget af lufthavnens påvirkning af luftkvaliteten i nærområdet.
Foto: Tobias Tystrup - TV 2 Kosmopol

quote Det er da en overvejelse, om vi må flytte fra Amager

Marie Reinholdt

Men er partikelforurening og støj fra lufthavnen ikke bare noget, man må leve med, når man har valgt at bosætte sig på Amager?

- Altså selvfølgelig skal vi leve med, at lufthavnen er der. Det er jo en stor arbejdsplads, og selvfølgelig skal den være der, men jeg synes ikke, at den behøver at være dobbelt så stor. Det er udvidelsen, vi er imod, siger Helene Bach.

For Marie Reinholdt med kronisk lungeirritation gælder bekymringen både hende selv og hendes søn på seks år, der ofte løber rundt udenfor og leger, som børn nu gør.

- Vi bliver anbefalet at lufte ofte ud, men når vinden kommer fra syd, har vi ofte vinduerne lukkede i både dage og uger ad gangen, fordi luften udenfor simpelthen er så forurenet. Det, synes jeg, ikke er rimeligt.

- Hvis lufthavnen skal vokse til dobbelt størrelse, så tror jeg, det medfører meget mere luftforurening, og så har jeg det ikke godt med, at han skal løbe og lege i den slags luft, og så er det da en overvejelse, om vi må flytte fra Amager, slutter Marie Reinholdt.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik