Morten spørger: Hvorfor bruger Rejsekortet ikke bare kendt teknologi?

Firmaet bag Rejsekortet arbejder på at udvikle en ny app, der kan erstatte de fysiske plastkort. Men hvorfor ikke bare bruge en app, der allerede virker i udlandet?

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Mange undrer sig over, at vi her i 2022 skal bruge et fysisk kort af plast for at rejse med den kollektive transport, når meget andet kan klares med mobilen.
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Som vi fortalte for nyligt, arbejder firmaet bag Rejsekortet på at komme med en app, der gør det muligt at swipe ind og ud af sin rejse med metro, tog og busser på mobilen. Derefter beregner systemet selv, hvad rejsen skal koste.

Det vil betyde, at vi ikke behøver et fysisk kort af plast. Samtidig vil det være betydeligt lettere for turister at bruge den kollektive trafik.

Fra august skal løsningen testes i Nordjylland:

Det har fået Morten Lynge Christiansen til at undre sig over, hvordan det kan være, at Rejsekortet vil teste en ny løsning, når der findes kendt teknologi, som allerede virker fint andre steder i Europa:

- Jeg forstår ikke rigtigt, hvorfor det skal testes. Det fungerer udmærket i hele Schweiz, dele af Østrig samt dele af Tyskland. Jeg mener, det har eksisteret i omkring 5 år, siger han til TV 2 Lorry.

Jeg har selv brugt det i Flensburg, hvor det fungerer virkelig godt for en turist

— Morten Lynge Christiansen

- Jeg har selv brugt det i Flensburg, hvor det fungerer virkelig godt for en turist. Jeg skal senere på året til Bremen, hvor jeg bare skifter område i app’en. Herefter fungerer den i Bremen. Hvis jeg så senere hen skal til Schweitz, ja så skifter jeg bare område igen, fortæller Morten Lynge Christiansen.

Systemet hedder FAIRTIQ, og det er beskrevet meget godt i firmaets video på YouTube

Morten Lynge Christiansen rejser meget og har en særlig nysgerrighed overfor billetsystemer:

- Jeg har selv arbejdet med billetkontrol i mange år som jernbanemand og har derfor altid haft fokus på, hvordan vores billetsystemer behandler kunderne, især turister.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

Du kan tjekke ind med dit kreditkort i busserne i Malmø og i Londons undergrund. Det gør det let at være turist, modsat her i hovedstadsområdet.
Foto: Kristian Koed Hansen - TV 2 Lorry

Morten Lynge Christiansen undrer sig over, at firmaet bag Rejsekortet ikke vælger en løsning, der allerede har bevist sit værd:

- Det forekommer mig, at vi i Danmark, har en tendens til selv at ville opfinde den dybe tallerken i stedet for at undersøge, hvad man har af smarte løsninger i udlandet, siger Morten Lynge Christiansen.

Tester faktisk FAIRTIQ

Vi har taget Morten Lynge Christiansens undren med til Rejsekort & Rejseplan A/S. 

Firmaet oplyser, at det netop er FAIRTIQ, der skal testes gennem fire måneder i Nordjylland for at finde ud af, hvad systemet vil kunne her hos os.

Artiklen fortsætter efter boksen ...

Formålet med de fire måneders test af FAIRTIQ i Danmark

Rejsekort & Rejseplan A/S oplyser:

Formålet med testen i Nordjylland er at finde ud af, om en fuld digital løsning som FAIRTIQs er i stand til at håndtere de behov og problemstillinger, som vi kender fra Rejsekort-systemet

  • Hvordan fungerer appen for kunderne?

  • Kan den digitale løsning håndtere den måde, vi har organiseret den kollektive transport i Danmark på med vores zonestruktur, rabatordninger, transportformer mm.?

  • Hvordan fungerer backend-løsningerne i appen?


    Det er fx centralt at undersøge, om FAIRTIQs løsning kan 

  • kortlægge rejser og beregne priser korrekt

  • understøtte de dataleverancebehov, der er, når indtægterne fra rejserne skal fordeles mellem selskaberne i Rejsekort-systemet


    Kilde: Rejsekort & Rejseplan A/S

App skal i udbud

Selv hvis FAIRTIQ består testen og viser sig at kunne fungere fint også her, står det ikke lige for at købe ind på systemet. Testen er mere en strømpil på, hvad man kan forlange af et fuldt digitalt system:

Formålet med pilotprojektet er at indsamle erfaringer

— Rejsekort & Rejseplan A/S

- Formålet med pilotprojektet er at indsamle erfaringer, så vi kan blive skarpere på, hvilke krav vi skal stille til den fremtidige nationale mobilitetstjeneste, som Rejsekortet skal basere sig på, oplyser Rejsekort & Rejseplan A/S til TV 2 Lorry.

Artiklen fortsætter efter boksen ...

Lovkrav til en digital løsning

  • Rejsekort & Rejseplan A/S er underlagt en lov (lov 206), der stiller krav til, hvilke funktioner den fremtidige nationale mobilitetsløsning (app) skal indeholde

  • Formålet med loven er, at det skal være endnu nemmere at rejse med kollektiv transport, ved blandt andet at samle  Rejsekortets og Rejseplanens funktioner i én samlet digital løsning


Kilde: Rejsekort & Rejseplan A/S

Selskabet kan ikke bare købe FAIRTIQ, selvom systemet fungerer godt i andre storbyområder, oplyser Rejsekort & Rejseplan A/S.

Hvad gør det er nødvendigt at opfinde en ny app?

- FAIRTIQs løsning kan på nuværende tidspunkt ikke dække det fulde behov, som loven kræver af én samlet digital løsning.

- Vi er stadig i en fase, hvor vi undersøger, hvilke muligheder markedet byder på. Vi har ikke lagt os fast på, hvilken digital mobilitetsløsning (app), vi skal implementere i fremtiden, oplyser Rejsekort & Rejseplan A/S

Artiklen fortsætter efter billedet ...

Det er ofte lettere at huske at checke ind end ud, når man har travlt. Den nye app skal hurtigt kunne gøre dig opmærksom på at checke ud, hvis du har glemt det.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Fire faser frem til app

Der findes ikke en - i hvert fald officiel - tidsplan for lanceringen af en ny Rejsekortapp, men der findes en køreplan i fire etaper:

- Til en start skal vi teste FAIRTIQs app, og så skal vi i gang med at evaluere på de resultater og udfordringer, vi møder på vejen. 

Herefter bliver der gennemført et udbud, hvorefter den fremtidige leverandør vælges, oplyser Rejsekort & Rejseplan A/S.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

Mange vil gerne af med det fysiske rejsekort i plast, men kortet har den fordel, at det ikke løber tør for strøm og ikke kræver en moderne smartphone.
Foto: Sara Gangsted / Ritzau Scanpix

Forsvinder kortet?

Appen er tænkt som en lettere måde at finde rundt og betale for sine rejser i den kollektive trafik, men ikke alle har lige stor tiltro til den fuldt digitale løsning.

Troels Borum Grave Hansen fra Amager har skrevet til os gennem Spørg Os på TV 2 Lorry:

- Nu kan jeg læse, at det velfungerende Rejsekort skal "lægges i graven" til fordel for en gps-afhængig telefon-app.

Hvad bliver mulighederne for at købe billet, hvis telefonen løber tør for strøm?

— Troels Borum Grave Hansen, Amager

 
Hvis det er planen, at Rejsekortet skal over på en app, hvad bliver så mulighederne for at købe billet, eller dokumentere ens rejsehjemmel, hvis ens telefon er løbet tør for strøm eller løber tør for strøm, eller på anden vis bliver indisponibel under ens rejse?

Er der tænkt over det?, spøger han.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

Det er smart at have sin mobil med på rejsen, men den skal helst ikke løbe tør for strøm, hvis billetten ligger på den.
Foto: Bax Lindhardt - Ritzau Scanpix

En del af testen

Fordi brugere af FAIRTIQ i for eksempel Frankfurt og Bremen også må have den udfordring, at mobilen pludselig ikke virker, er den situation en del af den kommende test i Nordjylland. 

Rejsekort & Rejseplan A/S bakker op om Troels Borum Grave Hansens pointe:

Det er et super relevant spørgsmål

— Rejsekort & Rejseplan A/S

- Det er et super relevant spørgsmål, og det er lige præcis er en af de ting, vi skal teste i testperioden. 

- Alle de tænkelige scenarier, som kan opstå i forbindelse med, at man bruger sin mobil som rejsehjemmel som 'Hvad sker der, hvis mobilen løber tør for strøm? Hvis man er i et område, hvor der ikke er dækning?' og så videre, alt det bliver vi forhåbentlig meget klogere på i løbet af de fire måneder, hvor testen skal køre, oplyser Rejsekort & Rejseplan A/S til TV 2 Lorry.

Artiklen fortsætter efter boksen ...

Følg med på Spørg Os siden

  • Se, hvad vi allerede har svaret på
  • Stem på ugens udvalgte spørgsmål
  • Skriv dit eget spørgsmål, der kan undersøges journalistisk
  • Kom ind på siden her

Sådan fungerer FAIRTIQ 

Vi har spurgt Morten Lynge Christiansen, hvordan FAIRTIQ appen fungerer i praksis, og dermed hvad vi måske kan forvente os af en Rejsekort app.

Han forklarer:

- Jeg planlægger at være nogle dage i Flensburg og køber en togbillet til Flensburg. Når jeg kommer til Flensburg, kommer jeg til at køre rundt med bybussen i flere dage.

Før i tiden skulle jeg finde ud af og købe en billet eller et dagskort. Hvor jeg kunne købe det? Kunne jeg betale med kort, eller forlanger de kontanter? etc.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

FAIRTIQ appen downloades som alle andre apps, og så er man klar til at rejse flere steder i Europa.
Foto: TV 2 Lorry

- Med FAIRTIQ app’en er det let. App’en har jeg downloaded i forvejen, inden jeg tog hjemmefra eller i toget på vej til Flensburg. Jeg har fodret den med oplysninger om mit betalingskort og valgt, hvilket område jeg vil bruge app’en i.

I dette tilfælde Flensburg, men det kan ændres hvis man skal til et andet sted, hvor de bruger FAIRTIQ. Så er jeg klar til at køre i bus rundt i Flensburg.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

I Flensburg kan man køre rundt med en GPS styret app, der både viser stoppesteder og beregner pris. Nu skal den testes herhjemme.
Foto: Axel Heimken /AFP/ Ritzau Scanpix

- Jeg stiger ud af toget på banegården i Flensburg og går lige ud foran stationen til busstoppestedet, åbner FAIRTIQ app’en, som med det samme fortæller mig, hvilket busstoppested jeg står ved. 

Jeg swiper on på app’en og lægger min telefon i lommen og stiger på bussen, når den kommer. Jeg kører rundt, skifter bus, og først når jeg er nået til min destination, swiper jeg ud. 

App’en regner nu prisen ud for min tur, men trækker ikke noget fra kortet endnu. Først når dagen er slut, trækkes beløbet. 

Artiklen fortsætter efter billedet ...

Betaling sker gennem mobilen i FAIRTIQs app. Man giver adgang til lokalitetstjenesten, og så swiper man ind i ud af sin rejse med den kollektive trafik.
Foto: FAIRTIQ

- Det skyldes, at systemet tæller alle mine rejser sammen, og hvis jeg når op på, hvad et dagskort koster, ja så stopper den med at tælle. Det vil sige, at jeg ikke behøver at bekymre mig om, hvor mange gange jeg skal køre, for at det kan betale sig med et dagskort. 

Systemet finder selv ud af det og stopper. Det betyder, at jeg kan være sikker på aldrig at komme til at betale for meget for mine rejser.

Det kører man også med i London på Oysterkortet. Når dagen så er slut, trækker systemet beløbet, som jeg har kørt for, fra mit VISA kort.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

I Londons undergrundsbane kører man også med digital betaling, der trækkes direkte på dit betalingskort, når systemet har regnet prisen for rejsen ud.
Foto: Henry Nicholls / Reuters / Ritzau Scanpix

- Når først jeg har app’en, skal jeg fremover kun spekulere på at sætte den til det rigtige område og så huske at swipe ind ved start og swipe ud ved slut af turen. 

Jeg kan indstille appen til at reagere, hvis den mærker, at jeg ikke mere befinder mig i et transportmiddel, typisk ved at jeg bevæger mig langsomt på GPS en, altså på gåben. Så gør den mig opmærksom på, at jeg måske har glemt at swipe ud, fortæller Morten Lynge Christiansen.

Du kan se visualisering af systemet i FAIRTIQs video her

Måske mere indviklet hos os

Morten Lynge Christiansen erkender, at vores måde at organisere rejser på, måske er for avanceret for en app som FAIRTIQ:

- Den baserer sig jo på GPS og har måske svært ved takstsystemer, hvor de forskellige transportmidler har differentieret takst, siger han.

Rejsekortet dækker bredt

  • Der er flere end 2,5 mio. Rejsekortbrugere, flest i hovedstadsområdet

  • 60 pct. af befolkningen i hovedstadsområdet ejer et aktivt Rejsekort

  • Rejsekortsystemet er et elektronisk billetsystem til bus, tog, letbane og metro

  • Rejsekort giver brugerne af den kollektive trafik mulighed for frit at rejse i stort set hele landet på nær på Bornholm og mindre ø-kommuner

  • Rejsekortsystemet  er et fælles system for trafikvirksomhederne


    Kilde: Rejsekort og Rejseplan A/S

Her i hovedstadsområdet skiller Metroen sig for eksempel ud fra det øvrige takstsytem:

- Det dyrere at køre med metroen mellem Flintholm og Nørreport end med S-tog og bus mellem de samme punkter, da det er politisk bestemt, at der kommer et tillæg på Metroen, forklarer Morten Lynge Christiansen.

Da man ikke skal chekke ind med FAIRTIQ, hver gang man skifter transportmiddel, kan systemet ikke vide, hvilket transportmiddel man vælger. Derudover vil fordelingen af billetindtægterne ikke kunne fordeles, hvis der er flere trafikselskaber involveret for eksempel DSB S-tog og MOVIA, siger han.

Tak for de gode spørgsmål og input!

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

Nu efterlyses de: To malerier af Grevinde Danner forsvandt for 100 år siden

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Måske har du et maleri af grevinde Danner hængende over sofaen eller i nærheden af dit spisebord.

Eller også kender du måske en, der har.

I så fald vil Det Nationalhistoriske Museum på Kronborg Slot meget gerne høre fra dig.

Det siger samlings- og udstillingschef på museet Mette Houlberg Rung.

Hun sidder klar ved telefonen i håb om, at nogen har oplysninger om, hvor især to værker befinder sig.

Det drejer sig om to kunstmalerier af grevinde Danner, der havde det borgerlige navn Louise Rasmussen.

Det ene værk hedder Jomfru Louise Rasmussen Drømmer og er malet af Jais Nielsen.

Det blev sidst set ved en udstilling på Charlottenborg i 1919.

Det andet værk er malet af Mogens Lorentzen, og det hedder Frederik 7. og Grevinde Danner.

Maleriet udsmykkede restauranten, der lå i Kinopalæet på Frederiksberg i København. Biografen blev revet ned i 1981, og maleriet er ikke set siden.

Og ifølge Mette Houlberg Rung er det meget sandsynligt, at de to værker er endt hos private.

- Vi kan ikke spore, at de er blevet solgt på auktion.

- Den eneste grund til, at vi ved, at billederne har eksisteret, er fordi der har været sort/hvid gengivelser udstillet på Det Kongelige Bibliotek, lyder det.

Hænger værkerne ikke hjemme hos dig, har du måske alligevel oplysninger, der kan lede museet i retning af de to malerier.

- Nogle gange forsvinder kunstværker, hvis de går i stykker og bliver smidt ud, fordi man ikke ved, hvad man har mellem hænderne. Og det er også en brik, siger samlingschefen.

Værkerne efterlyses i forbindelse med en udstilling, der skal opføres på Kronborg Slot i maj i 2025.

Udstillingen skal skildre, hvordan synet på grevinden har ændret sig fra hendes samtid i 1800-tallet og frem til i dag.

- Da Kong Frederik 7. giftede sig for tredje gang, valgte han Louise Rasmussen. Hun kom fra fattige kår, og hun fik aldrig titlen som dronning.

- Hun var meget optaget af livsvilkår for kvinder og børn, og hun startede både et børnehjem i Jægerspris og et krisecenter, vi kender som Dannerhuset i dag, fortæller Mette Houlberg Rung.

Foto: Det Nationalhistoriske Museum på Kronborg
Link kopieret!

Eksperter kommer med kraftig advarsel mod byggetendens

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Det kan ikke nytte noget, at vi bliver ved med at bygge nyt langs kysterne rundt om i landet, når vi ved, at der kommer flere oversvømmelser.

Sådan lyder det nu i et markant opråb fra en række eksperter, der mener, det er på tide at hive i håndbremsen på de mange byggekraner i kystnære områder rundt i landet.

Meldingen kommer i kølvandet på en ny undersøgelse fra Arkitektskolen Aarhus, hvor forskere har nærstuderet 54 danske kystbyer.

Her kan de konstatere, at samtlige byer siden 2010 har bygget nyt på havnefronter og i andre områder, selvom stederne er i risiko for at blive oversvømmet ved en stormflod i fremtiden.

Og det er altså en tendens, som en række eksperter, TV 2 har talt med, nu advarer mod.

Link kopieret!

Færre DSB-kunder nåede frem til tiden

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Oktober måned har været en træls en af slagsen for DSB's passagerer på de sjællandske regionalbaner.

Værst står det til på strækningen København-Ringsted, hvor blot 66,2 procent af DSB-kunderne nåede frem til tiden i oktober, hvilket er 4,7 procentpoint lavere end sidste år.

Det skriver TV 2 Øst.

Ifølge DSB's kontrakt med staten skal 75 procent af kunderne nå frem til tiden, hvilket vil sige inden for tre minutter af ankomsttiden i køreplanen.

Link kopieret!

Ændringer på flere S-togslinjer

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Der kører lørdag eftermiddag færre S-tog på linjerne A, B og C.

Det oplyser DSB.

Ændringerne skyldes en fejl i sporet mellem Vesterport og Nørreport tidligere løradg.

- Vi begynder at indsætte  Linje B, C og A  i nævnte rækkefølge i normal plan fra klokken 14.30 og frem. Rejseplanen opdateres løbende, skriver DSB.

Link kopieret!

Togkaos til og fra lufthavnen: Flere afgange aflyst

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

En fejl på fjernstyringssystemet ved Københavns Lufthavn giver lørdag eftermiddag udfordringer for togtrafikken mellem netop Københavns Lufthavn og Københavns Hovedbanegård.

Det oplyser DSB.

- Togene begynder igen at køre mellem CPH Lufthavn og København H. Der vil stadig være aflysninger på strækningen, lyder meldingen kort efter klokken 15.00

Første InterCityLyntog bliver:

  • Fra CPH Lufthavn bliver InterCityLyn 63, klokken 16.26.

  • Fra København H bliver InterCityLyn 42, klokken 16.17.

DSB oplyser, at det svenske selskab SJ har sørget for busser, der "kører i pendulfart" mellem Hyllie i Sverige og Københavns Lufthavn.

TV 2 Kosmopols reporter, der befinder sig i ved Hyllie Station, fortæller, at der omkring klokken 15.30 er flere hundrede mennesker, der venter på at komme med en bus mod Danmark. Flere af de rejsende udtrykker, at de er desperate over ventetiden, fordi de skal nå flyforbindelser fra Københavns Lufthavn.

Link kopieret!

DMI lagt ned af ansøgninger til snejob med "symbolsk" løn

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

DMI har lukket for ansøgninger til otte ledige stillinger som snemålere, efter de på kort tid fik over 500 ansøgninger. Det skriver DMI på sin hjemmeside.

Jobbet blev slået op torsdag og kræver blandt andet, at man kan måle sne cirka ti gange om året i et bestemt område og sende resultatet til DMI.

Lønnen er et "symbolsk" beløb på 2900 kroner om året og et "tjenstligt udleveret tommelstok".

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google