Wiebke undrer sig: Hvorfor er størrelsen på parkeringspladser ikke fulgt med bilernes størrelse?

73-årige Wiebke Zickert fra Dragør mener, at danskernes biler er vokset med tiden - og at parkeringspladserne ikke er fulgt med. Noget tyder på, at hun har delvist ret.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Standardbredden for en parkeringsplads er 2,5 meter.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Det var faktisk en observation i hendes fars hjem tilbage i midten af halvfemserne, der fik Wiebke Zickert til at undre sig over forholdet mellem biler og parkeringspladser for første gang. 

Hendes far byggede sig en carport efter datidens standarder for bilstørrelser.

I midten af nullerne købte han sig så en ny bil, men den kunne dårligt nok komme ind i garagen.

73-årige Wiebke Zickert fra Dragør har siden fået et dårligt ben, som betyder, at det er blevet mere stift.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen..)

Spørg Os

·         Denne artikel er blevet til på baggrund af TV 2 Kosmopols brugerinddragende fællesskab Spørg Os.

·         Her kan alle skrive ind med deres spørgsmål eller undren fra hverdagen som borger i hovedstadsområdet.

·         Følg med i afstemningen og stil dit eget spørgsmål ved at klikke ind på Spørg Os-siden her.

Derfor er hun sammen med sin mand gået over til større bilmodeller med høj indstigning.

Men hun oplever, at hun har svært ved at komme ind og ud af sin bil, når hun parkerer. 

Af den grund har hun skrevet til TV 2 Kosmopols Spørg Os-redaktion. ”Hvorfor er størrelsen på P-pladser ikke fulgt med størrelsen på bilerne? Nyetablerede pladser er så små, at to familiebiler ikke kan parkere ved siden af hinanden, og at man samtidig kan stige ind og ud ad bilerne – dét er da uhensigtsmæssigt”, skriver hun.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Wiebke Zickert er 73 år og bor i Dragør.
Foto: Privatfoto

Problemer med udstigning 

Wiebke Zickert har en handicapparkeringstilladelse, men de pladser er ikke altid ledige, og så må hun forsøge at finde en almindelig parkeringsplads. 

Ofte er det ikke problemfrit, og hun oplever også, at bilerne i dag er større end tidligere. 

- Vi er jo nogen, der ikke kan komme ind i sådan en lille æske (mindre bilmodeller, red.), man nærmest kan tage på ryggen. Jeg skal have bildøren helt åben for at få benet ud. Derfor har jeg rigtig mange problemer med at komme ud af bilen. Og helt generelt tror jeg, at man laver bilerne større, siger Wiebke Zickert til TV 2 Kosmopol.

Modeller bliver større

Ser man på de specifikke bilmodeller hos de store bilfabrikanter, så ser det umiddelbart ud til, at Wiebke kan have ret i, at bilerne bliver større. 

Eksempelvis er en Toyota Corolla vokset i bredden. 

Tilbage i 1975 var dimensionerne på en Toyota Corolla 1,38 meter i højden, 4,0 meter i længden og 1,57 meter i bredden.

- Jeg kan bestemt godt sætte mig ind i Wiebkes situation.

— Dennis Lange, chefkonsulent, FDM.

Ser man på 2023-modellen, er der sket noget.

En Toyota Corolla i 2023 er nemlig 1,44 meter høj, 4,38 meter land og 1,78 meter bred.

Corollaens bredde er altså vokset med 21 centimeter, mens den samtidigt er blevet seks centimeter højere på de mellemliggende 48 år.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Fiat 500 er også vokset

En model hos den tidligere italienske bilfabrikant, Fiat, har også haft vokseværk. Da de i 1970 lancerede deres seneste model i rækken på det tidspunkt, havde den 22 hestekræfter og en topfart på 95 kilometer i timen. 

Den målte i 1970 1,30 meter i bredden. I 2023 er den vokset til 1,63 i bredden. Altså er en af de mindre biler i bilparken også vokset i bredde - faktisk 33 centimeter på 53 år.

Retfærdigvis skal det nævnes, at Fiat har fået nye ejere mellem de to nedslagspunkter.

Spørger man FDM, der varetager de danske bilisters interesser, kan chefkonsulent, Dennis Lange, godt forstå Wiebkes undren.

Han peger også på, at de enkelte bilmodeller gradvist bliver større.

- Det gør hver anden model typisk, når der kommer en ny generation. Så jeg kan bestemt godt sætte mig ind i Wiebkes situation. 

- Og det er jo ikke kun en udfordring, hvis man er gangbesværet. Hvis du har børn, kræver det ofte mere plads at åbne døren. Nogle gange er det svært bare at få sig selv lirket ud af bilen, siger han til TV 2 Kosmopol.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Volkswagens Golf-model er også vokset. Faktisk 19 centimeter, når man måler bilens bredde uden at regne bilens sidespejle.
Foto: Mia Cassens - TV 2 Kosmopol

Vi køber større biler

Dennis Lange påpeger også, danskerne generelt køber større bilmodeller end hidtil – særligt biler af SUV-typen er populære. Og så er de ellers så populære mikrobiler også faldet voldsomt i salg.

De produceres heller ikke i samme grad som før, da det ifølge TV 2 ikke er profitabelt nok at producere mikrobiler.

Dertil kommer, at elbilerne typisk er store, fordi batterierne fylder i bunden af bilen, der derfor bliver højere og bredere, forklarer chefkonsulenten.

- Vi er begyndt at købe større biler. Ikke mindst efter elbilerne har fået større udbredelse. Der er det typisk en større bilmodel, man køber, når man skifter til elbil, end den bil man havde før. Og det har jo selvfølgelig en betydning og gør, at bilparken lige så stille bliver større, siger han.

Vejdirektoratets anbefaling

Der findes ikke lovkrav om almindelige parkeringsbåses størrelser i Danmark.

Men Vejdirektoratet laver løbende anbefalinger, som kommuner og private aktører på parkeringsmarkedet kan vælge at følge eller lade være.

Ifølge DR er der også her sket en udvikling i den anbefalede bredde af parkeringsbåse.

- Efter sommer vil der, når høringsnotatet foreligger, blive taget stilling til eventuelle ændringer.

— Mette Thorn, pressechef, Vejdirektoratet.

I 1991 kom der en anbefaling på båsenes bredde, der hed 2,30 meter. Den seneste anbefaling, der kom i 2012, hed 2,50 meter.

Og i øjeblikket arbejder Vejdirektoratet med at øge deres anbefalede bredde til to meter og 60 centimeter, oplyser det til TV 2 Kosmopol. 

Nedenfor kan du læse hele Vejdirektoratets svar til TV 2 Kosmopol. 

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Sådan lyder svaret fra Vejdirektoratet

I et skriftligt svar lyder det sådan her fra Vejdirektoratet:

"Vi kan oplyse, at det er korrekt, at høringsperioden for revision af Håndbogen ”Anlæg for Parkering og standsning i byer” er afsluttet, og at Vejdirektoratet er ved at gennemgå høringsvarerne. Efter sommer vil der, når høringsnotatet foreligger, blive taget stilling til eventuelle ændringer.

Frem til 2012 var der krav om minimumsbredde for en parkeringsbås.  Siden har parkeringsbåse skulle have dimensioner, så relevante køretøjer kan holde i båsen. Kommunale vejmyndigheder kan tage egne valg om bredden på parkeringsbåse. Der er ikke et krav om en bestemt størrelse på en parkeringsbås, dog er der specifikt for parkeringsbås for handicappede fastsat en minimumsbredde på mindst 3,5 meter. Den minimumsbredde kan reduceres ned til 2,5 meter, såfremt der er et tilstødende egnet udstigningsområde for den handicappede.

Idet der ikke er fastsat krav om en minimumsbredde på parkeringsbås (på nær handicapparkeringsbås) afmærket med smalle linjer, så er der lavet specifikke vejledninger om anbefalet bredde, som er relateret til vejafmærkningsbekendtgørelserne. Bredden anbefales til 2,5 meter ved vinkelret parkering, når der er flere båse ved siden af hinanden".

En anbefaling, Vejdirektoratet tager endelig stilling til i efteråret 2023.

- Vi har i en del år efterspurgt, at den her vejledning om bredden på parkeringsbåsen, som Vejdirektoratet udarbejder, hæves til 2,60 meter, så anbefalingen følger med den faktiske bilpark, og de biler, der kører der rundt derude, siger Chefkonsulent i FDM, Dennis Lange.

Han vurderer, at der er forskel på, i hvor høj grad anbefalingerne bliver fulgt.

- Generelt vil jeg sige, at det er vores opfattelse, at kommunerne er relativt gode til at følge Vejdirektoratets anbefalinger. Langt de fleste kommunale pladser er 2,5 meter i bredden, selvom der nok kan findes undtagelser.

- Vi ser omvendt en tendens til smalle båse i de private betalingsparkeringsanlæg, der nok handler om, at man vil maximere antallet af pladser for at have så stort et indtjeningspotentiale som muligt, siger han.

Q-park afviser

I Danske Private Parkeringsselskabers Brancheforening er man ikke enig i det, som FDM’s Dennis Lange forsøger at skyde dem i skoene.

Det er i hvert fald formand for brancheforeningen og administrerende direktør i Q-park, Alex Pedersens, opfattelse, at langt de fleste af hans medlemmers parkeringsbåse følger Vejdirektoratets anbefaling om en bredde på 2,50 meter.

Han understreger, at når der etableres nye parkeringsanlæg, så tager man også den anbefalede bredde med i sine overvejelser.

- Jeg kan kun sige, at når man etablerer et nyt anlæg, så er det helt naturligt, at man skeler til, hvad Vejdirektoratet anbefaler.

— Alex Pedersen, formand, Danske Private Parkeringsselskabers Brancheforening

Alex Pedersen peger på, at de i Q-park har et parkeringshus på tegnebrættet, hvor der i den kronjyske by Randers, hvor man er kommet Vejdirektoratet i forkøbet og laver båsene 2,60 meter i bredde.

Det på trods af, at den endelige anbefaling fra direktoratet endnu ikke forelægger.

- Jeg kan kun sige, at når man etablerer et nyt anlæg, så er det helt naturligt, at man skeler til, hvad Vejdirektoratet anbefaler. Det skal jo være en god oplevelse for bilisterne at parkere.

- Jeg har svært ved at se, at nogen i dag etablerer parkeringsanlæg der ikke opfylder vejdirektoratets krav. Det er jeg ikke bekendt med, siger Alex Pedersen.

Har Wiebke Zickert ret i, at parkeringsbåsene ikke er fulgt med bilernes størrelse over tid?

- Nej, det har hun ikke. Hvis vi går tilbage og kigger på Vejdirektoratets anbefalinger for 40 år siden, så har bredden på båsene ændret sig i den periode. I de tilfælde, hvor bilisten skal betale for sin parkering, vil bilisten hele tiden se på den værdi, han får for det, han betaler.

- Hvis det er en ubekvem oplevelse at parkere et sted, hvor båsene er smalle. Så er det ikke i kundens interessere og dermed heller ikke i selskabets interessere. Der ligger derfor en naturlig interessere for et parkeringsselskab i at tilbyde et så godt produkt som muligt overfor sine kunder, siger Alex Pedersen.

Ti centimeter gør en forskel

Wiebke Zickert fra Dragør har altså delvist ret i sin undren.

Ja, de enkelte bilmodeller bliver større.

Og ja, vi køber også større bilmodeller end før. Dertil kommer, at der aldrig har kørt så mange biler på de danske veje, som der gør lige nu.

Tilbage melder der sig derfor et enkelt spørgsmål: Er bilernes vokseværk så proportionalt med båsenes?

Dennis Lange henviser til, at det ser ud til, at Vejdirektoratet vil øge deres anbefaling af båsenes størrelse fra 2,5 meters bredde til 2,6 meter bredde.

- 10 centimeter lyder måske ikke af så meget, men det er faktisk det, der gør hele forskellen i praksis. Det betyder, at man går fra, at det kan være til den snævre side med at komme ud, til at der rent faktisk er fornuftigt plads.

- Og så kan man jo sige, hvorfor så ikke lave dem 20, 30 eller 40 centimeter bredere, men det er jo også altid en afvejning af, at jo bredere båsen skal være, jo færre parkeringsbåse bliver der totalt set.

- Hvis 2,60 meter blev normen, så vil det rent faktisk være relativt let at komme ind og ud i langt de fleste tilfælde. Vi så meget gerne, at det her blev et lovkrav. Og om man så kan gøre det til et lovkrav på private arealer også, det er måske ikke sikkert, men hvis man starter med at gøre det på de offentlige parkeringsbåse, så er vi nået langt, siger Dennis Lange.

Wiebkes reaktion

Wiebke Zickert er glad for, at der findes nogen som Vejdirektoratet, der sidder og udarbejder anbefalinger.

- Det er jo interessant, at båsene lader til at blive større, fordi det er jo ikke den oplevelse, jeg har. Specielt fordi, jeg så en helt nylavet parkeringsplads, hvor almindelige borgere ikke kunne komme ud af sin bil, hvis parkeringspladsen var fuldt belagt.

- Det er jo fint, at der er nogen, der sidder og tænker over det og arbejder med det – men en vejledning er jo en vejledning. Det er jo ikke noget, der binder, siger Wiebke Zickert.

Tusind tak til Wiebke Zickert for spørgsmålet.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google