Frygter butiksdød: Hvorfor kan små forretningsdrivende ikke få en P-licens?

En beboer på Amager har bedt TV 2 Kosmopol undersøge, hvorfor små forretningsdrivende ikke kan få en parkeringslicens, når der nu kommer nye tidsbegrænsede p-zoner.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Sandra Rasmussen har stillet spørgsmålet gennem 'Spørg Os', fordi hun frygter, at de nye P-regler vil gå ud over nærmiljøet i området, fordi de handlende får sværere ved at overleve.

På Italiensvej på Amager ligger en række butikker, som alle bliver berørt, når nye parkeringsregler træder i kraft i bydelen den 1. december. 

Fremover kan de forretningsdrivende maksimalt parkere tre timer ved deres butik.

Og det giver dem alvorlige problemer, mener de.

Så dør butikkerne jo. De gamle får ikke hjælp

— Gitte Bo, fodterapeut

En af dem er frisør Mette Burns, som forleden fik beskeden i sin e -boks.

- Jeg blev godt nok meget overrasket over, at jeg ikke kunne parkere foran min butik, siger Mette Burns til TV 2 Kosmopol.

Harmonikareparatør Clavs Sørensen er også ramt af de nye regler. Ligesom flere af de andre forretningsdrivende, er han dybt afhængig af sin bil, for at kunne passe butikken.

- Jeg prøvede med det samme at se, om jeg kunne søge en parkeringslicens, og det kunne jeg simpelthen ikke gøre, siger han.

Frisør Mette Burns bruger bilen til at køre vasketøj og varer til og fra sin salon.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Fodterapeut Gitte Bo i fodklinikken, som er nabo til harmonikaværkstedet, er ikke i tvivl om, at det vil få alvorlige konsekvenser for de små forretningsdrivende.

- Så dør butikkerne jo. De gamle får ikke hjælp. Jeg kan ikke køre ud til dem med store, tunge tasker, hvis jeg ikke har mulighed for at have en bil til rådighed, siger Gitte Bo, som ejer Søbo's Klinik for Fodterapi.

(Artiklen fortsætter under boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Man skal pga EU-regler nu sige ja til alle cookies for at kunne stemme, men der er ingen risiko for at nogen spionerer eller deler data; det er kun for at hver person kan stemme én gang. Vi har lavet en forklaring her.

Det tre nye zoner i Københavns Kommune med tidsbegrænset parkering er Sundbyvester, Sundbyøster og Amager Strand.

Tretimersparkeringen vil gælde i tidsrummet mellem otte om morgenen og ti om aftenen, hvis man altså ikke bor i zonen og derfor har ret til beboerlicens.

Fodterapeut Gitte Bo kan ikke have sin bil holdende ved klinikken i mere end tre timer, når de nye regler træder i kraft. Hun frygter, at det går ud over arbejdet med patienterne.

Hvad er nærmiljøet uden små erhverv?

Sandra Rasmussen bor på Italiensvej 12. Selvom hun kan få beboerlicens, undrer hun sig også over de nye regler.

- Jeg ville være meget, meget ked af, hvis vi mistede alle de små forretningsdrivende, vi har.I 30 år har jeg kendt min gode veninde i harmonikaforretningen. Jeg ville simpelthen græde, hvis han ikke kunne være her mere, siger hun.

Hun kontaktede også på TV 2 Kosmopol via vores spørgeside med dette spørgsmål:

Her er Sandra Rasmussens spørgsmål:

Hvordan kan det være, at man som erhvervsdrivende på Amager, hvor der kommer nye P -regler den 1. december, ikke kan få en P -licens?

Over for os uddyber Sandra Rasmussen:

- Hvad er nærmiljøet uden de små erhvervsdrivende? Hvad er øen uden de små erhvervsdrivende? Ingenting! siger hun.

Sandra Rasmussen har stillet spørgsmålet gennem "Spørg Os", fordi hun frygter, at de nye P-regler vil gå ud over nærmiljøet i området, fordi de handlende får sværere ved at overleve.

Frygter ikke at kunne hjælpe de ældre

Clavs Sørensens harmonikaværksted har ligget på Italiensvej siden 1986. Men fordi han bor udenfor parkeringszonen, kan han ikke længere få licens til at parkere i området. 

Han bruger sin bil i arbejdet blandt andet til at hente og bringe harmonikaer. 

- Harmonikaer er et stort instrument og vejer mange kilo. De kan hurtigt veje en 10 til 12 kilo. Jeg har ofte to- tre eller flere med på en gang, når jeg henter dem hos ældre mennesker. Det vil være et problem for mig uden bil, siger han.

Clavs Sørensen bruger sin bil til at transportere harmonikaer rundt til sine kunder, som ofte er ældre mennesker.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Gitte Bo fra Søbo's Klinik for Fodterapi bor også i en anden parkeringszone og bliver altså derfor også ramt af de nye regler 1. december.

- Det vil betyde, at jeg bliver nødt til at stoppe med at tage hjem til ældre mennesker, som har brug for fodterapi, siger hun.

Stefanie Olesen er en af de ansatte, der tager på hjemmebesøg, hvor hun har en masse hjælpemidler med i bilen.

- Jeg har en stol, jeg skal have med. Jeg har en skammel, jeg skal kunne sætte deres ben på. Så har jeg en anden kuffert til forbindingsmaterialer. Og så har jeg en tredje kuffert til når jeg skal lave fod status er på diabetiske patienter. Så der er rimelig meget, jeg også skal have med der, siger hun til TV 2 Kosmopol.

Fodterapeut Stefanie Olesen har mange ting med, når hun går på hjemmebesøg hos de ældre.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Udefrakommende snupper pladserne

Målet med de nye regler er at undgå, at udefrakommende optager alle parkeringspladserne. 

Teknik- og miljøborgmester Line Barfoed (EL) siger til TV 2 Kosmopol, at det har været et ønske fra beboere i området, og at de nye zoner også er blevet godt modtaget ved de borgerhøringer, der har været.

- Et bredt politisk flertal har lyttet til de rigtig mange henvendelser, der er kommet fra borgere, der bor tæt på lufthavnen, som har oplevet, at der har været rigtig, rigtig mange, der har parkeret på deres veje, siger borgmesteren til TV 2 Kosmopol.

De forretningsdrivende er enige i, at der er et problem, at mange udefrakommende parkerer i området og det bliver brugt til langtidsparkering.

- Jeg ser dagligt folk, der kommer gående med deres kuffer, der hopper af vejen, fordi de skal på ferie. Så ja, vi har et kæmpe problem, siger Clavs Sørensen.

Målet med de nye regler er, at undgå at udefrakommende optager alle P-pladserne i området.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Men butikkerne påpeger, at de kun holder der om dagen, hvor der typisk er ledige pladser, fordi beboerne er væk.

- Vi optager jo ikke pladserne i det tidsrum, hvor det er et problem, at der ikke er plads. Når folk kommer hjem fra arbejde, er vi jo væk igen, siger Gitte Bo.

Teknik- og miljøborgmester Line Barfoed understreger, at hun som politiker skal sikre, at der findes en politik, der balancerer imellem de forskellige interesser, som de, der bor i byen og de, der arbejder i byen har.

- Der er rigtig mange forskellige hensyn, vi skal afveje over for hinanden. Der er hensynet til dem, der bor i København som bliver generet af trængsel, luftforurening, støjforurening og så videre. Og så er der selvfølgelig hensynet til dem, der skal ud og ind af byen København. For eksempel dem, der arbejder i København. De hensyn, må man jo så afveje over for hinanden, siger hun.

Ikke råd til gule plader

Det er muligt at få en erhvervslicens, men det kræver, at man har en firmabil på gule plader, som man ikke må bruge privat. Men det kræver typisk en forretning med en lidt større omsætning, end de små butikker har.

- Det er ikke muligt i budgettet. Det er der simpelthen ikke penge til, siger Gitte Bo.

- Det er ikke en mulighed, fordi jeg har også børn, så skal jeg til at købe en ekstra bil, og det synes jeg jo ikke giver nogen mening, siger Clavs Sørensen.

Borgmester foreslår flere ladcykler

Teknik- og miljøborgmester Line Barfoed siger, at hun ikke kan forholde sig til, hvilken løsning, der er bedst for den enkelte forretningsdrivende. Men hun understreger, at målet ikke på nogen måde at hære at genere de små butikker og at det er ærgerligt, hvis det har negative konsekvenser fore dem.  

- Det er jeg rigtig ked af, fordi det er jo selvfølgelig ikke det, der er meningen med de her regler, siger hun.

Målet er at finde nye løsninger, blandt andet med hjælp af andre transportformer end bil.

- Vi gerne vil se på, hvordan kan vi får en bedre kollektiv trafik og nogle bedre cykelforhold. Så det kan få folks hverdag til at hænge sammen.

En løsning kunne ifølge borgmesteren være at tænke i nye kreative løsninger. Hun siger, at flere og flere håndværkere for eksempel er begyndt at bruge ladcykel.

-  De cykler ud til opgaven med ladcyklen og lidt værktøj. Der kan de så se, hvad de skal bruge af forskellige ting. Så ringer de til et byggemarked, der så kan sende en person ud med præcis de ting, de skal bruge, siger Line Barfoed.

Frederiksberg har pendlerlicens

Butikkerne kan dog ikke forstå, at kommunen ikke kan finde en løsning, så de små butikker kan få en form for pendlerlicens. 

Det kunne for eksempel være ligesom på Frederiksberg, hvor man kan man få en pendlerlicens for 600 kroner om måneden, hvis man kan bevise, at man arbejder i zonen.

- Det ville da være en dejlig mulighed. Så har man da en mulighed. Lige nu har vi ikke en mulighed, siger Gitte Bo.

Line Barfoed, var det en mulighed en mulighed med en pendlerlicens ligesom på Frederiksberg?

- Udfordringen i København er jo, at der er flere tusinde, der pendler ind til København hver dag. Vi vil jo gerne vil have, at folk skifter over til at bruge cykel eller kollektiv transport i stedet. Så hvis vi uddeler pendlerlicenser til alle, der arbejder i København, så får vi ikke løst problemet med alt for mange biler, trængsel, luftforurening og støj, siger Line Barfoed.

Gitte Bo så gerne at København gjorde det muligt, at få en pendlerlicens ligesom Frederiksberg.

Skal jeg virkelig have to biler?

De forretningsdrivende kan godt forstå, at kommunen vil begrænse bilerne i byen og gøre noget for den grønne omstilling. 

Men de påpeger, at de nye regler i nogle tilfælde faktisk har den modsatte effekt.

- Kan det have sin rigtighed, at jeg skal ud og købe en bil mere, altså for at jeg kan bruge min bil for arbejde? Det er da lidt knold og tot, er det ikke det? siger Clavs Sørensen.

Frisør Mette Burns bruger også sin bil i arbejdet.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Line Barfoed, kan du forstå, hvis man som lille erhvervsdrivende synes, det er en lidt hård melding fra kommunen, at du må lave din forretning om?

- Det bliver jo en endnu hårdere melding, hvis vi ikke gør noget i forhold til de massive problemer med luftforurening, støjforurening og klimaforandringer. Hvis ikke vi gør noget, kommer det jo til at betyde, at vi alle sammen skal ændre vores liv meget drastisk, siger Line Barfoed.

Frisøren Mette Burns er afhængig af sin bil til at transportere handklæder og varer til salonen, den er nemlig så lille, at der ikke er plads til en vaskemaskine.   

- Min første tanke var helt ærlig, at jeg blev ked af, at det skuffede, og tænkte, så gider jeg ikke have forretning her. Så må jeg finde på noget andet, siger hun.

Clavs Sørensen frygter, at flere butikker må dreje nøglen om, hvis de ikke længere kan bruge deres bil.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Tak til Sandra Rasmussen for spørgsmålet!

Hvis du undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så stil dit spørgsmål i boksen nedenunder:

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Vigtig asbest-viden går tabt ved konkurser

Det er højsæson for de sprøde, søde og lidt fedtede klejner hos byens bagere.

Selv om flere tusinde virksomheder i byggeriet er gået konkurs fra 2019 til 2023 har Arbejdstilsynet modtaget under ti asbestprotokoller.

Det skriver Dagbladet Information.

Virksomheder har pligt til at opbevare asbestprotokoller i 40 år. Hvis en virksomhed ophører eller går konkurs inden da, skal den overdrages til Arbejdstilsynet.

- Selvfølgelig er det ikke alle konkursramte virksomheder, som har asbestprotokoller liggende. Men det er jo sindssygt, at Arbejdstilsynet ikke har modtaget flere. Jeg er slet ikke i tvivl om, at der er alt, alt for mange protokoller, der går tabt, siger Stig Søllested, som er formand i Blik- og Rørarbejderforbundet, til avisen.

En asbestprotokol beskriver, hvordan en medarbejder har været udsat for asbeststøv. Der skal også indgå oplysninger om arbejdets art og varighed ifølge Arbejdstilsynets hjemmeside.

Stig Søllested siger til Dagbladet Information, at asbestprotokollen kan være vigtig dokumentation i en arbejdsskadesag.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Bornholmere frygter at blive ramt af forhøjet billetpriser i metroen

Det er højsæson for de sprøde, søde og lidt fedtede klejner hos byens bagere.

Formanden for Bornholms Passagerforening, Torsten Sletskov, holder i øjeblikket vejret.

Årsagen er Pernille Rosenkrantz-Theils (S) forslag om at forhøje billetprisen til metroen med 50 kroner, hvis man kører ud til Københavns Lufthavn.

Men den socialdemokratiske overborgmester-kandidats forslag skaber bekymring på Bornholm, hvor man dagligt har flere flyafgange fra København til netop øen i Østersøen.

- Det er en rigtig, rigtig dårlig idé. I forvejen får vi fra nytår nogle ekstra afgifter på 60 kroner, når vi skal til og fra Københavns Lufthavn. Så vi kan selvfølgelig ikke være interesseret i at få en yderligere fordyrelse af transporten, siger Torsten Sletskov til DR.dk

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Travlt med traileren: Farligt asbestaffald vælter ind i Hvidovre

Det er højsæson for de sprøde, søde og lidt fedtede klejner hos byens bagere.

Reglerne for håndtering af asbestaffald skærpes den 1. januar 2025. Herefter må kun firmaer med autorisation håndtere det engang så populære, men også kræftfremkaldende byggemateriale.

Det har fået mange private borgere til at trække i arbejdstøjet for at komme af med deres gamle asbestplader inden da.

- Normalt modtager vi omkring 30.000 tons affald om året, men allerede nu er vi oppe på 45.000 tons i år, siger René Møller Rosendal, der er senior projektleder på deponivirksomheden AV Miljø i Hvidovre til TV 2 Kosmopol.

Langt flere end normalt kommer selv kørende med trailere fulde af forseglede pakker.

- Vi plejer at modtage to eller tre private, der kommer med asbestaffald om måneden. I øjeblikket har vi mellem 10 og 15 personer om dagen, siger René Møller Rosendal.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Fandt større mængde kokain, ketamin og hash

Det er højsæson for de sprøde, søde og lidt fedtede klejner hos byens bagere.

Københavns Vestegns Politi søger vidner efter en borger har fundet en større mængde euforiserende stoffer.

- Efter en årvågen borger kontaktede politiet omkring mistænkelig adfærd i området ved Vridsløsevej, lokaliserede politihunde et skjulested med en større mængde kokain, ketamin og hash, skriver politiet på X.

Politiet undersøger nu sagen nærmere og søger i den forbindelse vidner, som måtte have set mistænkelige personer eller køretøjer i området i den seneste tid.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Klimaaktivister får erstatning for nøgenvisitationer

Det er højsæson for de sprøde, søde og lidt fedtede klejner hos byens bagere.

Københavns Politi skal anerkende, at 19 frihedsberøvelser af klimaaktivister i maj 2022 var ulovlige.

Det er blevet udfaldet onsdag af en sag, som 121 klimaaktivister havde anlagt ved Københavns Byret.

De, der har fået medhold, får mellem 2900 og 4300 kroner i godtgørelse. Derudover får enkelte af dem yderligere 4000 kroner, oplyser Københavns Byret.

Advokat Marc Stounberg, der sammen med advokat Emil Kiørboe repræsenterede aktivisterne, oplyser, at de 19 sager særligt omhandler nøgenvisitationer.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google