Spørg Os: Hvorfor ender brændstof-priserne altid på 9?

Hvis man kører forbi en tankstation og tjekker priskiltene, kan man, se at prisen på benzin og diesel konsekvent ender på et beløb med 9 til sidst. Hvordan kan det egentlig være?

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Benzin- og dieselpriserne på en Shell og en Circle K tankstation. Yep, priserne ender på 9.
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Svaret Kort

  • Brændstof er et meget prisfølsomt produkt

  • De ni øre er blevet en standard, som ingen tankstationer vil afvige fra

  • Typisk hæves og sænkes prisen med 10 øre ad gangen

Hvis man har en bil, og tanker den med benzin eller diesel, har man måske lagt mærke til at prisen på en liter brændstof næsten altid ender på 9 øre.

Det har Flemming Skov fra Havdrup bemærket, og det har fået ham til at skrive til TV 2 Kosmopol, gennem Spørg Os.

- Hvordan kan det være, at brændstofpriserne altid ender på 9 øre?, spørger Flemming Skov. 

(Artiklen fortsætter under boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Følger ikke indkøbsprisen 

Når man ser på produktprisen for en liter brændstof, finder man beløb som 8,05 kroner, 7,81 kroner og 7,57 kroner. Alligevel koster den samme liter brændstof på tanken 15,99 kroner, 15,69 kroner og 15,39 kroner. 

Det er altså ikke indkøbsprisen, der bestemmer de 9 øre til sidst, men hvad skyldes det så?

Det undersøger vi her!

Prisen skal se attraktiv ud

Vi lægger ud hos Cirkle K, der sammen med OK og Shell er en de største tankstations-kæder herhjemme.

Kirsten Grumstrup er kommunikationschef hos Circle K. Hun kalder slutprisen på de 9 øre for en "psykologisk prisstrategi":

- Der er egentlig ikke så meget i det. Beløbet er sat, så det er tæt på en hel krone eller en hel øre. Standarden er, at det slutter på ni, siger Kirsten Grumstrup.

Prissætningen følger altså samme tankegang, som hvis man køber ind i supermarkedet, og prisen på en agurk er 8,95 kroner i stedet for 9 kroner. Den psykologisk strategi er i begge tilfælde af give en oplevelse af, at prisen er lav. 

Øren kan være afgørende 

Søren Møller Maretti er direktør i DCC Energi Mobility, som blandt andet står bag Shell tankstationerne i Danmark. Hans forklaring lægger sig tæt op ad Circle Ks:

- Der kan helt sikkert være flere forklaringer på det, der også kaldes “charme-prissætning”. Men samlet set er logikken, at 99,99 kroner frem for 100,00 kroner appellerer bedre til forbrugeren.

Hvis vi ikke fulgte logikken, kunne vi let blive opfattet af kunderne som dyrere, oplyser  direktøren til TV 2 Kosmopol.

Søren Møller Maretti pointerer også, at fordi de fleste i dag betaler med kreditkort, sparer kunden reelt penge ved, at prisen slutter på 9 øre, i modsætning til hvis man betalte kontant, hvor prisen ville blive rundet op. 

(Artiklen fortsætter under billedet)

De fleste køber brændstof med kreditkort. Det giver forbrugeren en besparelse på 1 øre pr. liter i forhold til at betale kontant, lyder det fra branchen.
Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Hård konkurrence

Kommunikationschefen fra OK, Rasmus Boserup, peger på den hårde konkurrence som en anden grund til at følge branche-standarden på de 9 øre til slut:

- Som på andre produkter og i andre brancher, opleves produktet væsentligt billigere, når prisen for eksempel er 9,99 kroner fremfor 10,00 kroner, eller 9,79 kroner i stedet for 9,80 kroner.

Da brændstof er et ret ens produkt på tværs af aktører og ganske prisfølsomt, så konkurrerer tankstationer på sidste øre, da dette kan have betydning for, hvor forbrugeren ender med at tanke bilen, oplyser Rasmus Boserup til TV 2 Kosmopol.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Da de fleste forbrugere opfatter selve brændstoffet som ens på alle tanke, kan selv en lille prisforskel gøre en forskel for, hvilken tank vi vælger.
Foto: OK - pressefoto

Ti øre ad gangen

Kirsten Grumstrup fra Circle K peger på en tredje grund til det konsekvente ni-tal: Priserne bliver altid justeret op eller ned med 10 øre.

Circle K hæver eller sænker aldrig prisen med for eksempel 8 eller 12 øre. Det betyder, at prisen altid bevæger sig mellem de forskellige ni-taller til sidst.

Ens benzinpriser

Hvis du undrer dig over, hvorfor priserne på tankstationerne generelt er så ens, er du ikke alene. Vi har undersøgt spørgsmålet flere gange - og giver dig en oversigt i boksen nedenunder:

Hvorfor er benzinpriserne så ens?

  • Fra 2003 til 2017 havde vi i Danmark et brændstofmarked, hvor priserne svingede rigtig meget – også mere end i udlandet

  • Hver dag klokken 10.00 blev priskrigen neutraliseret, og så blev der konkurreret frem til næste dag klokken 10.00. Man kunne i løbet af dagen se udsving på op til 1,5 kroner per liter. Ved at fylde tanken på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, kunne man spare rigtig meget.

  • I 2017 skete der noget, som førte til et skred i markedet.
    Det fortæller Torben Kudsk, der er afdelingschef i økonomisk politisk sekretariat hos motorejernes organisation, FDM.

  • Her gik Circle K ud og ændrede måden, som virksomheden prissatte benzinen på.

  • Tidligere havde virksomheden fastsat brændstofprisen dagligt, men i 2017 valgte man kun at ændre prisen, hvis der eksempelvis opstod store udsving i oliepriserne på verdensmarkedet eller i dollarkursen. 

  • ”Det vil sige, at vi fjerner de store daglige udsving i brændstofpriserne og sænker startprisen med 40 øre. Det er den besparelse, man førhen gennemsnitligt kunne få i løbet af dagen – den får alle kunder nu hele tiden”, udtalte Peter Rasmussen dengang i en pressemeddelelse.

  • - Da Circle K gik ud og sænkede priserne, tog det luften ud af markedet. Dengang var der flere, der forudsagde, at det ville dræbe priskrigen - og man må sige, at den forudsigelse blevet til virkelighed, siger Torben Kudsk.

Kilde: Torben Kudsk, afdelingschef i økonomisk politisk sekretariat, FDM

Tak til Flemming Skov for spørgsmålet!

Går du selv og undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder.

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

40-årig tilstår besiddelse af 68 kilo amfetamin

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

En 40-årig mand fra Amager er fredag blevet idømt ti års fængsel for besiddelse af en større mængde amfetamin samt ecstasy.

Det skriver National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i en pressemeddelelse.

Dommen er faldet ved Retten i Holbæk, hvor den 40-årige tilstod, at han 11. april 2024 modtog 68 kilo amfetamin og 5,4 kilo ecstasy på en parkeringsplads i Ringsted.

Herefter transporterede han efter aftale med andre narkotikaen til først Tårnby Torv i én bil, hvorefter han i en anden bil sammen med en anden sigtet i sagskomplekset fragtede den ulovlige last til Svallerup Kirke ved Kalundborg.

Her mødtes den dømte ifølge sin tilståelse med en tredje person, hvorefter narkotikaen blev kørt til en landejendom syd for Kalundborg.

Den dømte har udbedt sig betænkningstid i forhold til eventuel anke af dommen. Han blev varetægtsfængslet efter dom.

Link kopieret!

Paludan er skyldig i at komme med racistisk udtalelse i 2019

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Partistifter Rasmus Paludan er skyldig i at have overtrådt racismeparagraffen på baggrund af en udtalelse i en video fra 2019.

Videoen blev offentliggjort på hans parti Stram Kurs' YouTube-kanal i sommeren 2019 og er filmet under en demonstration på Nørrebrogade i København.

Her siger partistifteren, at den gennemsnitlige IQ i Somalia er 68, og at det for en orangutang "vist nok" er 69.

Det er Københavns Byret, der fredag har fundet stifteren af Stram Kurs skyldig i forhold til videoen.

I fredagens dom frifindes Paludan for en anden anklage, som drejede sig om en video, som blev offentliggjort på YouTube-kanalen kort før jul i 2018. Retten mener, at der er "rimelig tvivl" om, hvorvidt det er Paludan, som er lagt videoen op på YouTube.

Paludan modtager dommen og vil altså ikke anke til landsretten. Anklagemyndigheden har mulighed for at anke inden for 14 dage.

Link kopieret!

Store udfordringer kan ramme myldretrafikken

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Når mange tager på weekend fredag eftermiddag, kan snevejret stadig give problemer i trafikken.

Særligt Østdanmark har udsigt til et udbredt snevejr, som vil påvirke eftermiddagens trafik i Hovedstadsområdet og de mange danskere, der skal på tværs af landet.

- Eftermiddagens myldretrafik risikerer at blive udfordret med store forsinkelser på grund af snevejret, siger Andreas Nyholm, meteorolog ved TV 2.

Han forudser, at selv et par centimeter sne kan være nok til at give trafikale udfordringer i form af glatte veje.

- Vi så på Sydsjælland, hvordan sneen lammede trafikken i flere timer torsdag aften, lyder det fra Andreas Nyholm.

Link kopieret!

Indfaldsvej spærret efter alvorlig trafikuheld

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Husumvej i Brønshøj er fredag formiddag spærret i begge retninger efter et alvorligt trafikuheld, oplyser Københavns Politi, ifølge DR P4 Trafik.

- Der er spærret på stykket mellem Haraldsvej og Skippingevej, skriver mediet.

Link kopieret!

Superligaklub tager første skridt mod kvindehold

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Superligaklubben Lyngby tager de første skridt til at etablere af eliteafdeling for kvindefodbold.

Det skriver klubben på sin hjemmeside.

Målet er, at Lyngby kan præsentere et setup for pige- og kvindefodbolden senest til sommer.

Det første skridt i processen indebærer en afdækning af potentiale og mulighederne i og omkring Lyngby.

Klubben beskriver forløbet som en "projektfase", hvor man vil mødes med samarbejdsklubber fra blandt andet Virum, Rudersdal, Lundtofte og Holte.

Link kopieret!

Lukningstruet spillested får økonomisk støtte

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

I den netop fremlagte finanslovsaftale er der blevet afsat en million kroner spillestedet Jazzhus Montmartre.

Som TV 2 Kosmopol tidligere har beskrevet stod spillestedet tidligere i til at lukke på grund af økonomiske vanskeligheder, efter Jazzhus Montmartre blev forbigået ved uddelingen af statslige puljemidler til spillesteder.

Det førte til ramaskrig blandt dele af musikmiljøet, eftersom Montmartre siden 1959 har været en af landets fremmeste jazzscener og har huset store kunstnere som Ben Webster og Dexter Gordon.

De seneste måneder har Jazzhus Montmartre fået flere økonomisk rygstød.

Først besluttede et samlet politisk flertal at tildele en særlig bevilling til spillestedet på en million kroner. Dette lykkedes, men var betinget af, at Københavns Kommune ligeledes ville øge den årlige bevilling til Jazzhouse Montmartre til 1,5 millioner kroner. Dette beløb blev afsat af et enigt kultur- og fritidsudvalg i september.

Link kopieret!

Forsøg med gratis skolemad gælder fra næste skoleår

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Regeringen, SF og De Radikale er enige om finanslov for 2025, hvor der oprettes forsøg med gratis skolemad.

Det fremgår af finansloven, som er blevet præsenteret fredag.

På fredagens pressemøde fortæller børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), at skolemaden er et "storskalaforsøg".

- Vi får nu et storskalaforsøg med skolemad. Det er vigtigt, at det er på alle klassetrin. Det ser jeg frem til at forhandle på plads med SF og De Radikale, siger han.

Han tilføjer at forsøger kommet til at omfatte flere klassetrin i hele landet. Det er tanken, at forsøget skal gælde fra næste skoleår.

Link kopieret!

Pernille fødte sin søn tre måneder for tidligt: Nu er hun del af ny finanslov

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Der er i finanslovsaftalen afsat penge til, at forældre til for tidligt fødte kan få mere barsel.

Det siger SF's Pia Olsen Dyhr fredag, hvor aftalen er blevet præsenteret.

Dermed bliver det borgerforslag, som Pernille Louise Rohrberg Kudsk fra København og Olivia Toftegaard Eriksen fra Guldborgsund har stillet, til virkelighed.

Tilbage i september mødte TV 2 Kosmopol Pernille Louise Rohrberg Kudsk. Selv fødte hun sin søn William 14 uger før termin, hvorfor han tilbragte de første måneder af sit liv på hospitalet. Netop sønnens forløb er årsagen til Pernille Kudsks kamp for mere barsel til forældre til for tidligt fødte børn.

Borgerforslaget fik stor opbakning fra SF, der også var partiet, som bragte det med ind til forhandlingsbordet.

Læs også: Nybagt mor i svært dilemma - vil ikke opdigte stress for at passe sit syge barn

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google